Forum

Naslovi pesmi

Ne, ne poznam formule. Lahko pa delim nekaj mojega razmišljanja o tem, kako najti pesmici naslov. S tem vprašanjem si večkrat razbijam glavo. Včasih se najde kar sam že na začetku, še preden je pesem sploh napisana, včasih pa pesem ostane na listu bez imena in čaka.
Večkrat sem pustila pesmi brez naslova, tu, na portalu sem za naslov umestila kar prvi verz. To je seveda ena od rešitev, če ima avtor občutek, da bi naslov preveč "napolnil" pesem. Ni pa vedno uporabna. Večinoma pesem rabi svoje ime. Najbolje je, da jo vsebinsko dopolne, ne pa razlaga! V šolskih klopeh smo se navadili, da so nam dali naslov, recimo: Mir na zemlji, in potem smo se razpisali, kako bi zgledal mir, kako bi ga ustvarili ipd. V stvaritvah, ki jih pišemo kot odrasli pa si tega učinka ne želimo. Do tega se mora prebiti bralec sam, se pravi, da mora priti do zaključka."Aha, govori, kako bi rad/a videl/a mir na zemlji."

Pri takih velikih temah, je dobro, da razmislimo o simbolu, vendar naj bo odmaknjen od klišejskega simbola, v tem primeru bi bil bel golob z oljčno vejico. Razmišljajmo, kaj v nas prebudi občutek miru, razmišljajmo o motiviki, ki smo ga napisali v pesmi in izluščimo droben detail, ki lahko postane naslov. Od podrobnega k splošnemu, manj je več itd. Naslovi so običajno (ni pa nujno) bolj učinkoviti, če niso filozofski ali znanstveni pojmi. Naslov naj torej ne nosi teme pesmi.

Izbiramo lahko tudi kontradiktorno. Če pišem o miru na zemlji ki je pravkar nastal, bi lahko napisala Ugasnjen kanon. Če je mir že dolgo, potem je Zarjaveli kanon, če je vojna pred vrati pa Zloščen kanon ali podmazan kanon. No, recimo ... Pod mir si predstavljamo marsikaj in ni rečeno, da so to najboljši primeri.

Predvsem si moramo biti na jasnem, kaj smo napisali. Če se torej lotevamo neke velike teme (ljubezen, sovraštvo, vojna, mir, smrt, rojstvo, veselje, žalost, itd) naj bodo naslovi "majhni". Taki pojmi, ki so našteti v oklepaju, so le redko primerni za naslov.

Če se lotevamo konkretnega občutka, dogodka, potem je dobro, če pesem raziščete in najdete podrobnost, ki bo v naslovu zaživela večplastno, v pesmi pa se izrazi kot nekaj konkretnega. Naslovi, ki so splošni (egoizem, skopuštvo, nesreča itd, na nek način pesem že analizirajo in sugerirajo bralcu, kako naj si pesem razlaga. Večinoma to ni želeno.

Ko je pesem napisana, je vredno razmisliti tudi ali je vredno v naslov umestiti tudi rabo pesmi, npr. oda, zdravljica, uspavanka, izštevanka, himna ... Vse te nazive, ki razložijo značaj pesmi, je včasih vredno uporabiti, če nam dajo občutek, da je s tem naslov pridobil, ni pa "izdal" pesmi.

Ali je smiselno v naslovu pojasniti formo ? Večinoma ne, je moje mnenje, včasih pa seveda tudi (npr. Soneti nesreče) Haiku pa ima tu seveda povsem svoje pravilo.

No, pri naslovu se je vredno malo pomujati, saj nam lahko spridi celo pesem ali pa ji doda sporočilnost, polnost, poetično metafiziko. Skratka, naslov je prvi okus pesmi. Naslov naj bralca povabi in zbudi radovednost, da bo pesem prebral.
Ni kar vsak naslov dober, zato je vredno posvetiti nekaj pozornosti in razmisleka.

Dobrodošli v debati. Misli, argumenti in protiargumenti ...



Lp,
Zalka
 

Ana Porenta

urednica

Poslano:
15. 07. 2009 ob 12:47

Ja, ena "večnih" tem, super, da si jo načela, Zalka. Naj prilepim še link na eno starejše razmišljanje: http://www.pesem.si/forum.php?action=vthread&forum=2&topic=11

Sama se sicer izogibam naslavlanju pesmi z njeno prvo vrstico, nimam povsem izdelane metodologije naslavlanja, pogosto je intuitivna, naslov nastane običajno zadnji.
Menim pa, da je naslov pesmi pomemben in da je kot ovitek knjige - vzbuja predbralna pričakovanja, v možganih se že zberejo nekatere asociacije in vzpostavi se nekakšen "okus", ki se potem seveda razvije ali pa ovrže in včasih se ga mora zamenjati (izpljuniti :-).

Lp, Ana

Zastavica

IŽ-lev

Poslano:
15. 07. 2009 ob 12:51

Meni je najlažje takrat ko že napišem, v verzih ali v enem celem.

Naslov najdem potem,
včasih sem dala kot je bila pesem začeta v pisanju, po prvih besedah, zdaj pa bolj sproščeno.

Ampak tisto kar mislim v pesmi, v vsebini, v pisanju, sporočilu, tisto poskusim poudarit, da se razloči o čem je, ampak ne čisto vedno.

lp Zalka,
hope

Zastavica

abram

Poslano:
22. 09. 2009 ob 11:29

Vašim strokovnim mnenjem dodajam še svoje, čisto ljubiteljsko mnenje s katerim zastavljam neko (ljubiteljsko) vprašanje v svojem e-seju.

***

:)

Naslov ali ime?

Naslov je po svoji naravi zelo formalen. Napisati ga je treba povsem pravilno, če ne se pošiljka vrne in ne pride do tistega, ki smo ju namenili..

Z imenom pa je drugače. Na vso srečo. Z imenom lahko delamo marsikaj, če imamo fantazijo. Pa malo sreče. Tudi ta je potrebna, celo pri ljubiteljskem branju poezije. Ime je zato, da se lahko pesem, prav ta, prepozna med vsemi drugimi. Z imenom je pesem določena. Tako, kot človeška duša z obrazom.

Dobro ime pesmi je, po moje, na primer V Hudovinah 3. Kljub števniku. Beseda hudovina se mi zdi kot umetniška krpanka iz scefranih črnih makovih cvetov. Z zrnom opija. Malo zaboli na začetku: hudo. Vino ta začetek omili. Ta del krpanke asociira še na resnico. In vse skupaj mi deluje erotično. Ime lahko povemo ljubkovalno. Sam V Hudovinah 3 imenujem H3. To je moje ljubkovalno ime te pesmi. Precej moderno in predvsem spletno . No, še kar.

Dobro ime je tudi Kerst per Satvizi. Prijela se ga ljubkovalnica - Krst. Dobra, brezčasna. Žal isti avtor ni uporabil prav dosti lucidnosti pri naslovu Poezij. Zgrešil je prazen gol s čiste enajstmetrovke. To mu malo zamerim. In Menartu Časopisne stihe, pa so take dobre pesmi tam notri. Cankar vse druge naše pesnike pelje na tečaj za začetnike - z Erotiko. Prvo mesto med naslovi pesniških zbirk. In med vsebinami. Je dobro gorela. Erotika. Zaradi imena. Le zaradi česa drugega? Slab naslov zbirke pesmi pa je Pesmi štirih, ker zveni socrealistično in ni skladno z vsebino, bolje zveni Muževa steblika ali glasbena skupina Sedem mladih, če posežemo še na glasbeno področje.

Včasih pa je potreben naslov. Saj se da tudi s tem, kaj malega. Tole je primer (spletne) provokacije v naslovu: An der schönen blauen H2O. Močna je pa tale Funtkova. A mladi veste, kakšen naslov ima tista njegova pesem: Živel je mož, imel je psa…? Naslov ima - Žalostni pes.

Naslov ali ime?

:)


***

Abram, malo heretično zaskorjen ljubitelj tramvaja

Zastavica

MAKI

Poslano:
22. 09. 2009 ob 12:12

Svaka pesma neka ima naslov,
kao što ima svaki čovek ime;
jer kad krenem na Pesme u lov
razlikovat' moram leto od zime.

Nič lažjega od tega, kako najti naslov (ime) pesmi. Pri meni se, v več kot 90% naslov ponuja sam od sebe. Se pa tudi zgodi, da nastane prej kot vsebina, in to je dobro - imaš odlično izhodišče.

Pozdravljeni,
MAKI

Zastavica

Zalka Grabnar

Poslano:
22. 09. 2009 ob 12:14

Abram,

pri kritiziranju si pozabil omeniti dejstvo, da gre pri naslovih Pesemi štirih, Časopisni stihi za naslove zbirk in ne za naslov pesmi.
Moje osebno mnenje je, da se naslov (ime) zbirke izbira drugače kot naslov pesmi. To lahko utemeljim tudi s tem, da ko zbirki odpreš, vidiš, da pesmi v njih imajo svoje naslove. Sama ocenjujem, da naslova zbirk opravita svojo sporočilnost oz. oddajajo določeno informacijo. Cankarjeva Erotika pa je sploh, 'da gate trga'. Tip je imel veliko poguma. S kakšnimi ljudmi in časom je imel opravka pa se seveda vidi prav v tem, da so zbirko zažgali! Komu zdaj daješ prav? Tistemu, ki je kuril ali tistemu, ki je naslavljal? Daj, no, lepo te prosim! Ne moreš reči, da je Erotika za wc in zato so jo skurili. Takega stališča enostavno ne razumem in ga tudi ne sprejemam!

Za Prešerna pa bi vendarle rekla, da bi mu lahko skoraj 200 let kasneje marsikdo solil pamet, takrat pa je plezal po ledenih gorah in mu prav nič ne zamerim, če se zdaj kaj bere naivno (čeprav je tega zelo zelo malo, če sploh). Dejstvo je, da mu z naslovi ni bilo treba riniti pesmi v ospredje.

Sama sicer ime pesmi pojmujem kot malo bolj poetičen izraz za naslov. To pa zato, ker je pesem naše delo, naš trud in naše čutenje prelito v poetično obliko in ker smo na pesniškem portalu, gojimo ljubezen do poezije in pisanja le te. Sicer pa je naslov pravi izraz. Ne morem reči, da sem kdaj zares slišala, da je kdo rekel: Kako pa je tej pesmi ime? Vedno je bilo: Kako je pa naslov? Kakšen je naslov te pesmi? In v tem stilu velja za vsa literarna dela.

Lp,
Z.

Zastavica

abram

Poslano:
22. 09. 2009 ob 12:35

Zalka

Se strinjam. Nisem dovolj razumljivo napisal. Zdaj sem popravi, za silo. Bom še kasneje.

Cankarja cenim. To pa res. Od vsega mi je najljubša Erotika. Cankar je bil, po mojem mnenju največji pesnik, od vseh, kar jih imamo. Prozo pa je pisal zaradi denarja. Pa še tisri dialogi so zelo pesniški. In vzdušje tudi, vsaj pogosto. Že takrat se je poezija bolj poceni prodajala. Žal je tako še vedno. Vedno slabše. Ta frajer je pa živel od pisanja literature. In to takrat. Vsaka čast!

V zvezi s svojim rojakom iz Vrbe se zavedam, da bi brez njega zdajle pisal v kakšnem drugem jeziku. Tu ni kaj.

Vedno je bilo: Kako je pa naslov? Kakšen je naslov te pesmi? In v tem stilu velja za vsa literarna dela.

Se strinjam, tvoja trditev je pravilno ugotovljeno dejstvo, posnetek trenutnega stanja, snap shot te stvari. Ne strinjam pa se s tem, da je tako. Heretičnost je, da se stvari poizkusi spremeniti. čeprav je vedno bilo... kar že pač. Kaj pa, če je bilo vedno narobe? To se vprašam.

Na svari gledam ljubiteljsko, ti pa strokovno z znanjem, zato se razlikam v teh pogledih ni treba nikomur čuditi.

Večino kometov, v resnici, odkrijejo ljubiteljski astronomi. Strokovnjaki jih le zavrnejo ali potrdijo. Pa včasih tirnice bolj prav izračunajo. Drugič pa se morda zmotijo.



Toliko, na hitro, ker nimam dovolj časa.

Lp, letim na tramvaj.

:)

Abram

Zastavica

coprnica z barja

Poslano:
22. 09. 2009 ob 13:29

Mislim, da je lahko problem pri naslovu tudi in predvsem takrat, ko avtor sam ne ve točno, kaj je bistvo njegove stvaritve. Navadno je lahko vsebina krasno zamišljena, pa nedodelana ali pa preskoči iz okvirjev v druge vode, pa bistvo ni več vidno očem in potem je težava tu :).

To je samo moje skromno mnenje, dostikrat sem na razpotjih, takrat meni sami pesem diši po nedodelanosti, po premalo močni sporočilnosti...a ker sem dostikrat (pa po naravi tudi) človek trenutnega navdiha, se včasih na kako zadevo potem nočem več vračati. Kar je mogoče škoda.

lp Teja

Zastavica

Zalka Grabnar

Poslano:
22. 09. 2009 ob 14:40

No, ja ... Abram, v tistem času se je po svetu ( in po tem vzoru tudi pri nas) dalo živeti od literature, danes je to mnogo težje, ker vsako balinarsko društvo dobi več denarja kot umetniki. Ja, Cankar je živel od pisanja in njegova dela vsa zelo cenim od pesmi do dramatike (ki je še vedno aktualna), čeprav jo je pisal po naročilu in predujmu. (Dokumenti so spravljeni v Gledališkem muzeju, če se ne motim.) Na zelo svojstven način je prepoznal značilnosti slovenskega naroda in to predelal v izvrstno umetnost. Ampak pustiva to, ker bova prišla do naštevanja umetnikov in mecenov.

Ampak, še vedno pa bom trdila, da naslovi pesmi in naslov zbirke niso za v isti lonec. Sploh pa pri starih pesniških zbirk, ki so monogokrat označene samo z imenom avtorja, naslov je bil pa kar Pesmi.

Današnji čas pa zahteva malo več angažiranja pri naslavljanju. Laična, še bolj pa strokovna javnost je vedno bolj zahtevna in razgledana, seveda pa tudi bombardirana z različnih strani in ima veliko možnost izbire.

Tukaj bi pa 'zagrabila' to, kar je povedala Teja. Največji problem je, ko se avtor težko opredeli, kaj je tista nit, srž njegovega cikla ali ene same pesmi.

In ta tema naj bi bila posvečena temu, kako avtorjem pomagati, da izbere čim boljši in učinkovit naslov pesmi. O zbirki pa tu niti še ni tekla beseda, končno tudi ne more, ker je izbor pesmi za zbirko kar velik zalogaj za vsakega pesnika, kaj šele za začetnika, ki se prvič sooča s selekcijo lastnih pesmi.

Zato sem ob odprtju te teme poskušala biti čim bolj konkretna, ker razglablabljanje, da je naslov zbirke Pesemi štirih preveč socrealistično, ne pomaga dosti. (Celo sporno se mi zdi. Izdana je bila namreč v socrealističnih časih in meni se to zdi prav imenitno, da se to vidi že v naslovu. Torej s časom postane naslov še bolj zgovoren - se žlahtni. Stvar okusa pa je seveda, ali takratno umetnost sprejemaš ali ne.)

Skratka, konkretni nasveti so dobrodošli, za razglabljanja in razmišljanja, kaj meniš o že izdanih naslovljenih (poimenovanih) pa bolje, da odpreš novo temo.

Lp,
Zalka

Zastavica

abram

Poslano:
22. 09. 2009 ob 16:53

MAKI

coprnica z barja

Zalka

Se precej strinjam prav z vsem kar ste napisali. Ni kaj. Navedel bom pa še neko, čisto praktično stvar o imenovanju ali naslavljanju pesmi..

V nekaterih primerih, če so določeni teksti v medsebojni povezavi, jih je dobro povezati z začetnim delom naslova. To mnogi na pesem.si tudi že zdaj delajo. Pri Ani, na primer, lahko lepo vidimo celo skupino deklic - v beli, modri in v drugih barvah. Kot neko zanimivo in lepo mavrico. Kadar je pomemben vrsti red, so pa lahko primerni tudi (numerično napisani) števniki.


Lp.

Abram

Zastavica

abram

Poslano:
22. 09. 2009 ob 17:02

Vprašanje:

Milijonar

Polovička.
Klic v sili.
Glas ljudstva.


Je ta naslov skladen s tekstom?

Zastavica

Zalka Grabnar

Poslano:
22. 09. 2009 ob 19:34

Ja, Abram, lahko je skladen , seveda. Pesem je tako zelo odprta, da lahko sama napletem logično zgodbo. Sama jo berem kot usodo milijonarja.

Lp,
Z.

Zastavica

abram

Poslano:
22. 09. 2009 ob 22:26

Zalka


Najleša hvala, naša urednica Zala. :)

Lp,

Abram

je dobre volje, ker je zdaj res bolje.

Zastavica

abram

Poslano:
23. 09. 2009 ob 11:59

Nekaj posebnega želi povedati avtor s tem, da pesem pusti brez naslova. Sam sem, kot prijazno ironijo tej odločitvi, ravnal obratno. Tole je nekakšna pesem, ki ima samo naslov, spodaj pa ni nobenega teksta:

Jaz cockta. Ti žejna.
-

Še nekaj podobnega v verziji brez naslova:

-
Jaz cockta. Ti žejna.
Sleci me.


:)

Lp,

Abram

Zastavica

Aleksandra Kocmut - Kerstin

Poslano:
26. 09. 2009 ob 03:22

Osebno ne maram pesmi brez naslova. Se mi zdijo kot 'brez glave'. :) Seveda so možne tudi izjeme, zlasti pri kratkih oblikah ali ciklusih, kjer je npr. dovolj oz. povsem ustreza, da ima naslov le ciklus, ne pa vsaka posamezna pesem.

Sama izbiram naslov takole:
- včasih pade sam od sebe med pisanjem ali izjemoma celo še prej
- iz pesmi poberem besedo/bes. zvezo/več besed, ki najbolj(e) določa rdečo nit/sporočilo/poanto/(čustveni, cinični idr.) višek pesmi (primeri: ZASKORJENA , Mala majcena (ciklus, ta bes. zveza pa se pojavi v vsaki pesmi iz ciklusa), SODO LETO JE )
- z naslovom dopolnim pesem, njeno poanto, sporočilo itd. (npr. PRAZEN KROG , STANJŠANA GLINA , RAZGLEDNICE )
- z naslovom povzamem bistvo pesmi (npr. PRESTOP , SARDELE NE GRLIJO (straniščna) , V ZLORABAH NEŠTETA )
- naslov je 'nekaj novega', kar pa se seveda tako ali drugače poklaplja s pesmijo (npr. SPIHANICA , UNIVERZUM , ZLOČIN )

Včasih, k sreči redko :), se zgodi, da naslov noče 'pasti'. Potem imam pač v svojem dokumentu pesem 'brez glave' ali ji dam zasilni oz. delovni naslov. In slej ko prej vsak izgubljeni sin svojo mater najde. :)

Kerstin

Zastavica

Lea199

Poslano:
04. 06. 2011 ob 20:18

Zanimivo, že velikokrat sem brskala za to temo. Sedaj, ko sem jo našla, upam, da si bom z njo pomagala.
Za nocoj sem se ravnala po Kerstininem predlogu iskanja rdeče niti. Skozi vso soboto sem se ubadala z naslovom, pošteno izčisčene pesmi. No, če upoštevam rdečo nit, sem pravkar našla pravega.
Upam, da bom to temo lahko še večkrat našla (brala).

Hvala za napisano!
Lea

Zastavica

Lea199

Poslano:
05. 06. 2011 ob 17:47

Še enkrat temeljito prebrala, danes sem sklenila slediti Zalkinim "kanonom".
Moja včerajšnja pesem je bila obložena, da se je skoraj prelomila in jaz z njo. Sinoči sem izpraskala droben kamenček, nocoj nadaljujem z nekaj drobci, ki ostajajo in bi jih bilo škoda. Seveda sem nekoliko dodelala, spremenila in poiskala naslov.
Nekaj je še ostalo za jutri ali nekoč in spet bom iskala naslov, morda ga najdem s prstom:)

Lp, Lea

Zastavica

Komentiranje je zaprto!