Včeraj je na portalu odjeknil nov primer plagiatorstva, zaradi katerega sem vse objave vpletene avtorice do nadaljnjega umaknil, dokler se zadeva ne razreši, avtorici pa dajem priložnost, da se vsem oškodovanim avtorjem javno opraviči.
Plagiatorstvo ni le zakonsko prepovedano, pač pa tudi moralno skrajno sporno početje. Zahvaljujem se vsem, ki ste plagiate pomagali odkrivati, še posebno pa Juretu Bagonu, ki je menda odkril prvega in z raziskovanjem nadaljeval. Tako se je nekaj, za kar smo v prvem trenutku upali, da je le "zdrs" avtorice, ki so jo morda enkrat zapeljale tuje besede, po nadaljnjem raziskovanju izkazalo za redno početje.
Beseda plagiator izhaja iz latinske besede plagiarius, ki pomeni "ugrabitelj". Besedo pa naj bi prvi uporabil rimski pesnik Martial proti svojemu tekmecu Fidentiusu. (vir: writting-world.com) Zgodovina je polna primerov plagiatorstva in nekateri izmed teh so prav odmevni. V času majhnega pretoka informacij je bilo možno s pomočjo plagiatorstva zasloveti: po poročanju Cracked Magazina sta bila plagiatorja tudi pisatelj H. G. Wells in pesnik T. S. Eliot, ki je med drugim domnevno pravi avtor ciničnega citata "Nezreli pesniki posnemajo, zreli pesniki kradejo". Od pojava interneta pa je plagiatorstvo relativno hitro odkrito, saj so informacije veliko bolje dostopne. Ne glede na to skoraj ne mine leto brez odmevnih plagiatorskih škandalov.
Vsem, ki ste na portalu pesem.si pomagali pri odkrivanju plagiatorstva, in vsem tistim, ki to še boste, se iskreno zahvaljujem. Primere ali domnevne primere lahko prijavite tako, da link do objave pošljete kateremu od članov uredništva, ali na kak drug način. Do takih primerov vsekakor ne smemo ostati ravnodušni.
(Foto: neznan avtor / wikimedia commons)
Poslano:
21. 11. 2014 ob 12:16
Spremenjeno:
22. 11. 2014 ob 14:40
(Do not kill the messanger) moment ;)
Zasluge za preiskave in ugotovitve morajo drugam.
Sam se s tem nisem ukvarjal niti ped.
Zdelo pa se mi je fer do vseh, s Karmen na čelu, da pesmi spregovorijo ...
lp
Zadeve ste se lotili v "najboljši" cerkveni tradiciji: z umiki, skrivanjem, nedoločenimi proglasi, pozivi h kesanju in podobnim, pri tem niste izpostavili niti greha, ki je po vaši modri presoji menda velik, ste pa vendarle odkrili grešnika.
Poslano:
22. 11. 2014 ob 10:39
Spremenjeno:
23. 11. 2014 ob 11:21
Ajda, s tabo se povsem strinjam.
Že dolgo sem se spraševala, od kod Karmen črpa svojo konstantno količino navdiha in ustvarjalne moči, da lahko tako redno objavlja besedne umetnine.
LP, mcv
En moj pogled na avtorja pesmi:
Ko nekdo začne objavljati pesmi, katere so mi seveda všeč, ga spremljam zelo pozorno in si o njem zgradim nekakšno predstavo, piramido, kakšen človek je, kakšna oseba in koliko sebe je dal v posamezno pesem, v bistvu se mi odpre njegova duša. Vsak pusti pečat, ki je odraz njegove duše, osebnosti in to je "prilepljeno" nanj kot pečat, ki se ga ne da zbrisati. Zanimivo je, da so sicer pesmi avtorice bile zelo dobre (če odmislim seveda plagiatorstvo), vendar v njih nisem mogla "določiti" se "odločiti" ali je to res tista Karmen, takrat, ko ne piše, razmišljala, da zna dobro skriti svoja čustva, oz. jih ne deli v pesmih, da sem že večkrat hotela pod kakšno pesmijo zapisati, če je to njena osebna izkušnja, njen pogled ali pa preprosto napisano na način, da je dober, všečen. Hočem povedati, da bi za nekatere avtorje lahko takoj rekla, da so to njegove pesmi, četudi ne bi bil napisan, bi vedela, čutila, pri njej pa zaradi teh preskokov tem pesmi, ne bi mogla. Se mi je pa ponujala razlaga, da je to dobra, zelo dobra avtorica, ki je od svojih začetkov pisanja zelo napredovala, da je ulovila muzin dih v svoje misli, dlani in ustvarja dobro poezijo. Žal temu ni tako in priznam, da me je zelo šokiralo in presenetilo.
lp, ajda
skrbnik
Poslano:
22. 11. 2014 ob 15:47
Spremenjeno:
22. 11. 2014 ob 15:48
Razumem, da bi zdaj vsi radi preverjali, morda bi se kdo celo naslajal.
A žal kot medij ne smemo dovoliti objave za katero vemo, da je plagiat saj smo v tem primeru za plagiatorstvo soodgovorni.
To je edini razlog, zaradi katerega sem vse plagiate na katere sem bil opozorjen skril, kasneje pa kar vse pesmi dotične avtorice, saj se je izkazalo, da je lahko plagiat katerakoli od njenih pesmi.
Na plagiatorstvo je potrebno nujno reagirati, toda pesem.si ni sodišče in tudi jaz ne sodnik, zato je edino, kar sem dolžan storiti umik plagiatov in zaščita pred možnostjo, da bi se pojavili novi. Kakršnokoli kaznovanje ali obelodanjanje grehov torej ne pride v upoštev.
Poslano:
22. 11. 2014 ob 15:53
Spremenjeno:
22. 11. 2014 ob 15:54
plagiatov je več, kot jih je bilo tu izrisanih. Gregor, a ti pošljem dokument v katerem boš imel pregled nad vsemi, zaenkrat, prepoznanimi?
* Naslajanja ti ne bi bilo potrebno omenjat; saj ne moreš tega kar počez (potencialno) pripisati komur koli ... le v premislek. S tem ni tvoja korektna drža nič bolj trdna. Sploh pa verjamem, da tu ni takšnih oseb, ki bi to počele.
ps - kaj pa moj zgornji post - je za bp-ja; ker verjetno ni zasledil dokazov'. meni se ne zdi sporno, objava tu.
lp
V bistvu me plagiati, ki niso objavljeni tukaj ne zanimajo. Kot rečeno ne želim biti ne sodnik ne tožnik. Moja dolžnost je le, da prepoznane plagiate odstranim in to sem tudi storil.
Plagiatorstvo se po zakonu o avtorskih pravicah ne preganja po uradni dolžnosti. Do pregona pride le v primeru, da se zanj odloči izvorni avtor.
Kar se mene tiče je ta konkretna zgodba torej zaključena.
Glede na to, da sem tvoj zgornji komentar izbrisal, je odgovor že znan :) Seveda pa lahko svoje ugotovitve zasebno posreduješ tistim, ki jih to iz kakršnihkoli razlogov zanima. Tudi datoteko, ki si jo omenil. Dokler zadeva ostaja v okvirih zasebnega pogovora, je vse ok.
Kar se tiče naslajanja, sem ga res omenil zgolj pogojno in upam, da imaš prav in da je bilo še to odveč.
Poslano:
22. 11. 2014 ob 18:52
Spremenjeno:
22. 11. 2014 ob 21:53
Sem pisala vmes, ko je Gregor pisal odgovor. To se pravi, da je pristojen le tisti, kateri je oškodovan v tem primeru.
lp,ajda
Poslano:
22. 11. 2014 ob 19:02
Spremenjeno:
22. 11. 2014 ob 19:07
no, tudi prav. A v kolikor ne bi nihče našel povezav
med KV poezijo in ostalimi avtorji, pa težav ne bi bilo .?. zdaj pa kar
naenkrat cel špalir - prav no nisem podkovan, in verjetno si naredil
prav ... Upal sem da si taka faca, da sprejmeš nase tole reč (dokument ima samo pesmi s portala),
navsezadnje; moraš(te) ti(vi) skrbeti za korektnost na portalu in ni to
moja volja, ne zadovoljstvo, še manj dolžnost, najdalje pa veselje - je
pa nekaj kar bi sam, če bi bil urednik/skrbnik take strani vzel pod
okrilje, četudi ni moja dolžnost paziti na odnos drugih do drugih. ...
Malo več kot golo čist in gol bi bil, če bi znal to stvar speljati
portal sam - urednice, ti, pač nekdo od vas. Gledanje v zvezde sicer ni
napačno, koristi pa nikomur. Tudi sam lahko odgovarjam neke tretje
odgovore, pa se ne grem tega zavoljo pomanjkanja časa in
pozornosti (lastne; do nečesa, pesmi npr, ali pa celo njene sposobnosti). ...
Tukaj bom kar napisal - Vsi zainteresirani, da izveste več -
obrnite se na portal in njegovo podporo, skrbniško ekipo. Jaz bom čez
pet minut postal makaron (volkodlaki rastejo ob 24h - pravijo, ne vem)
in je logično, da ne bom imel udov, da bi lahko ukrepal, kakorkoli.
Ponovno:
a da ne ponavljam, naj misel napreduje, torej: seveda jih lahko. in
seveda jih lahko tudi ne! posredujem drugim. Lahko pa tudi, kar se mene tiče:
zaključim debato.
Gregor, razumem, da moraš odstraniti dela, ki kršijo ZASP, ker lahko za povzročeno škodo tudi sam odgovarjaš kot odgovorni urednik medija.
Kar je malo manj jasno je, kaj nameravaš narediti s tistimi, ki objavijo plagiat, ali dobijo takoj izbris vseh objav in prepoved objavljanja, ali do tega pride po opozorilih ali ponavljajočih kršitvah oz. ko je tega veliko, ti pa jasno ne moreš preveriti vsega.
Prav tako meje kaj je plagiat niso vedno jasne. V moji generaciji je bilo določeno obdobje živahne debate o enem tonu razlike med bas linijo Vanilla Ice-a in pa Queeni, kaj je dovoljeno in kako bi moralo biti. Tukaj pa so se ljudje pritoževali že nad tem, da je nekdo uporabil v svoji pesmi isto besedo, kot nekdo drug (
Pa še to: po 51. členu ZASP je citiranje avtorskih del z namenom soočenja ob ustrezni navedbi avtorstva prosto.
skrbnik
Poslano:
23. 11. 2014 ob 13:20
Spremenjeno:
23. 11. 2014 ob 15:38
En plagiat še ne prinese izbrisa :) če parafraziram. Toda doslej se je še vedno izkazalo, da plagiat ni bil en sam. Odkar obstaja pesem.si pomnim tri plagiatorje vključno s sedanjim primerom. V vseh primerih je šlo za "prakso" ne za osamljen primer. Sem pa vedno postopal tako, da sem najprej avtorja zasebno opozoril naj vse morebitne plagiate odstrani. Tokrat tega nisem naredil, ker sem "na mesto zločina" prišel prepozno in je avtorica vse pesmi, razen podčrtank, že sama zbrisala.
Ravno zato, ker meja plagiatorstva ni jasno določena, je stvar presoje glede tega, kaj bom spoznal kot plagiat in kaj ne prepuščena meni. Ker pa jaz nisem sodnik, ne morem odločiti, ali je neka stvar pravnoformalno plagiat. Kar lahko odločim je, da je to plagiat po merilih portala in zato ne more biti objavljen na portalu. In to je razlog zaradi katerega plagiatov nočem javno obelodanjat, kot je to napisano v pravilih portala. To bi lahko naredil le, če bi šlo za 100% plagiat (kar se je tudi že zgodilo). Pesmi, ki so domnevni plagiati torej le odstranim iz portala in s tem je zame stvar zaključena. Načeloma tudi avtorju prepovem nadaljnje objavljanje, da se zaščitim pred ponovitvami dejanj, a pri tem pod določenimi pogoji tudi popustim, npr. v primerih, ko avtor svoje dejanje prizna in se zaveže, da tega ne bo več počel.
Kar se tiče tolmačenja plagiatorstva, sem jaz relativno liberalen, o tem smo že imeli debate in se zdaj ne bi ponavljal. Morda kdaj drugič več o tem.
Poslano:
23. 11. 2014 ob 13:21
Spremenjeno:
23. 11. 2014 ob 13:31
Citat iz pesmi:
poišči me tam,kjer se za druge končam.
Vsak si piše svojo zgodbo, vendar ...
Poslano:
23. 11. 2014 ob 18:14
Spremenjeno:
23. 11. 2014 ob 18:14
Najbrž tole: http://www.locutio.si/index.php?no=32&clanek=700
Poslano:
24. 11. 2014 ob 12:06
Spremenjeno:
24. 11. 2014 ob 12:10
Ampak.
Mogoče pravno gledano Karmen vendarle ni uporabila tolikšnega dela katerekoli tuje pesmi, da bi jo lahko obtožili za plagiatorstvo. Vendarle ji je treba priznati, da ima smisel za pesnjenje. Če bi rekli, da je v pesmi npr. 5 % besedila ukradenega (ena poved), je 95 % morala spesniti sama, in to zelo dobro, da je dobila priznanje (ali podčrtanko).
Ali jaz nisem nikjer uporabila nobene povedi, ki ne bi bila zapisana že kje drugje?
Lahko to trdi zase vsak od članov portala?
V pesmi lahko tudi čisto navadna besedna zveza postane metafora, dobi drugačen pomen, kot ga je imela v originalnem besedilu.
Pesniki običajno tudi veliko berejo. Od drugih ljudi veliko slišimo. Ob tem, ko gradimo svoje stvaritve, marsikdaj (celo večinoma) uporabimo nekaj iz tega našega spomina. Je greh večji, če je par besed uporabil nek avtor pred nami in jih zapisal? Je greh še večji, če gremo načrtno brat tujo poezijo, v kateri nekatere misli na nas naredijo vtis (zakaj točno te misli in ne kake druge?) in na ta način zbiramo navdihke?
Prav strah me je sedaj takšnega 'lova na čarovnice'. Ali moram sedaj, ko napišem svojo pesem, sama poguglati vsako poved ali metaforo, da ni slučajno že kje zapisana?
Tako, malo za razmislek.
LP, mcv
Modricver, objavljenih imaš čez tristo pesmi pa se ti še ni zgodilo, da bi bila obtožena plagiatorstva, zakaj bi te bilo strah zdaj?
Praksa je pokazala, da se takšne stvari ne dogajajo naključno ... in tudi odkrite niso z googlom, pač pa jih odkrije nekdo, ki veliko bere in slučajno naleti na besede, ki se mu zdijo znane ...
Sicer pa je tudi iz tega obstaja pot. Vsak / vsaka ima, kot pravi 20. člen ZASP, pravico skesanja.
Torej če na Pesem si napišem, da vse, kar sem objavila (vključno s prevodi) ni moje delo, ampak delo transcendalnega enookega zrna kave, ki ga hranim v svojem žepu, potem morajo (po zakonu) vse pesmi in prevode, ki sem jih objavila, zbrisati. V 3 mesecih lahko zahtevajo povračilo materialne škode; ampak ker med nami nikoli ni bilo veljavne avtorske pogodbe, s katero bi prenesla del pravic nanje (kar pa je bilo napisano v pravilniku, ko sem vstopila v Pesem si, pa je, kot je pokazala že kolegica pesnica/sodnica, nezadostno - hkrati pa me morajo z vsako spremembo seznaniti in se moram z njo strinjati, drugače se sodelovanje prekine), tega ne morejo zahtevati. Torej, tudi če prepišem Prešerna, dodam malo Cankarja in kakšen Shakespearjev verz, pa se potem skesam, posledic ni. Plagiatorji se v primeru neurejenih avtorskih pogodb nimajo česa bati. No, drugače je, če so pogodbe urejene, plagiiranje pa povzroči materialno škodo - npr. objavim knjigo, v njej se najdejo plagiati, originalni avtor pa toži založbo - to je pa precej draga zadeva, zato je bolje res paziti na besede in verze.
Komentiranje je zaprto!