Mene zanima, če gledate drugače na dela neznanega pesnika in
nekoga, ki se je že uveljavil in ste že nekako navajeni njegovih
del?
Saj vem, da vas bo večina rekla, da ni razlike, da če je stvar
dobra... Ampak a je to res, a mora biti zraven umetniškega dela še
neka zgodba, osebnost, nekaj, s katerim lahko potem bolje dojamete,
si predstavljate, začutite pesem/in poeta?
Je tudi v poeziji, kot v pop glasbi kjer je včasih nekdo popularen
le zaradi stranske zgodbe, ki potem tudi glasbo naredi bolj
zanimivo, popularno?
Upam, da ste dojeli kaj me zanima in, da kdo poda svoje mnenje o
tej temi.
Poezijo se pomoje ocenjuje vedno rahlo subjektivno, ker na vsakega posameznika deluje drugače. Ni popolnoma objektivne ocene, vsaj nisem je še videl. Predvsem pri dojemanju.
Sam se trudim, da ne gledam drugače na meni nepoznanega pesnika. Je pa res, da če nekoga poznam, torej da poznam njegovo dojemanje, izražanje, pojmovanje, mogoče tudi stopnjo angažiranosti, ciničnosti, humorja ... potem njegovo poezijo tudi lažje razumem. Lažje vidim, "kaj je želel povedati". In zato včasih tudi težje sprejmem, ko skozi pesmi ali zbirke spremeni svoj slog. In zato tudi kdaj dlje rabim, da ga ponovno sprejmem.
Zato se mi zdi, da so plusi in minusi, če od nekoga poezijo dobro poznaš, in da je vsekakor razlika (včasih večja, včasih manjša) pri dojemanju njegove ter poezije nekoga, ki ga prvič bereš.
Menim, da vsi avtorji pustimo nekaj svojega v pesmi, pa četudi ni avtobiografska ipd.
Pozdravljen, Yoda, naj ti odgovorim z bralsko dogodivščino, ki se mi dogaja ta čas. Po svoje sem malo čudna in raje berem neznane avtorje, ja, berem pa tudi uveljavljene, še posebej, če mi je njihova poetika blizu. Včasih se mi zgodi, da me knjiga poišče. Tako se mi je zdaj zgodilo z Alojzem Ihanom in Salso.
"Vedno znova sem očaran nad razliko med močjo besed in šibkostjo njihovih zapisovalcev med nezadržno magmo, ki vre iz stavkov na papirju in negotovim pogledom pisarja, ki ga vsak nov mozolj prestraši do smrti ..." (Vitezi besede, iz Salse, str. 21, MK 2003)
Ko sem tako brasko vstopila to poletje v njegovo poetiko, mi je v trenutku postal blizu in zdaj bom še enkrat šla brat njegove kratke zgodbe (ker se jih več prav dobro ne spominjam ;-). Prav veselim se, kaj vse bom lahko prebrala.
Kaj sem hotela povedati? Ja, pisec vpliva na branje. Ni nujno, da je vsesplošno znan, večkrat se mi zdi pomembno, da je PREPOZNAN, da nekako zavibrira v notranjih registrih posameznega bralca, ki pa je vsak malo drugačen (pustimo zdaj to ob strani).
Priznam, da pri avtorju, ki ga nekako poznam - prepoznam skozi branje in ne skozi bladibla zgodbe - že izoblikujejo tudi določena bralska pričakovanja.
Na pesem.si sem navajena, da ne gledam imen objavljajočih, ampak ti povem, da avtorja že kar prepoznam (po načinu pesnenja, snovi, metaforiki ...) - kar je pohvalno za avtorje - torej imajo že razvito in prepoznavno avtorsko poetiko.
O poeziji ne razmišljam kot o popu. Morda te (naju) bo kdo drug razveselil s svojo drugačno izkušnjo.
Pa ti? Kako ti bereš in kako ime avtorja (in njegova "zgodba") vpliva na tvoja bralska pričakovanja?
yoda, jaz sem to pred kakim letom malce izpostavil, pa je pri nekaterih zavladalo blago ogorčenje ... trdim namreč, da je najbrž res najvažnejši kriterij kvaliteta prispevka, sledi okus posamezne urednice (kaj je kateri všeč in/ali blizu in kaj ne ...), nato pa vznikne tu in tam (po moji blagohotni oceni) tudi pristranskost (samo ljudje smo ...). podobno torej kot v pop glasbi ...
takrat pred časom sem govoril o "ikonah" (v smislu pop in/ali rock ikon) v poeziji: nekateri pisci so namreč (v večjem ali manjšem merilu) res nekake ikone, legende, ali pa vsaj lokalno priljubljeni ... in ustrezno temu ...hm ... statusu tudi (redko, a vendar) obravnavani, oz. se njihovim stvaritvam že preliminarno (in najbrž povsem nehote!) pripiše nekakšen pozitivni predznak ... itd. podobne reči opažam tudi pri svojem delu v uredništvu ene od književnih revij. biti povsem objektiven, nepristranski ocenjevalec ... se mi zdi v primeru poezije malodane povsem nemogoče.
- ana, se v kar največji meri strinjam s tvojo objavo. nekako nespretno skušam povedati nekaj podobnega.
- lidija, nisem jaz takrat odprl te teme. kolikor se spominjam, sem podal le mnenje v eni podobni debati. sonet me je pa že takrat skoraj očaral. bi me pa utegnilo zanimati - seveda v duhu tele razpravice - kake konkretne kriterije imaš ti pri tukajšnjem ocenjevanju. kaj odloča, ko nameravaš kakšno pesem predlagati (ali izbrati) za podčrtanko?
Če sprašuješ mene, Dani, so kriteriji uredništva skupni, jasno, da se urednice med seboj po "okusu" razlikujemo, ampak (skoraj) vse zajema tale tekst: http://www.pesem.si/article.php?blog_id=257
Kaj več bi težko povedala, Dani, saj smo različni. Če bi vsaka urednica napisala, kakšne pesmi si želi brati, se ne bi morda pojavila nevarnost, da bi kdo začel pisati pesmi "na kožo" urednic? Saj se tako ali tako vse vidi iz naših komentarjev in razprav na forumu. Upam, da si zadovoljen z mojim odgovorom.
hvala, lidija. torej vendarle v kar precejšnji meri subjektivnost urednic. saj kako bistveno drugače najbrž niti ne gre ... in prepričan sem, da pri zrelih piscih ni ne vem kake želje po všečnosti ali pisanju komu na kožo. če se pa pri tistih, ki šele nekako vstopajo v svet avtorske besede, morda pojavi taka tendenca, pa se mi to zdi dobro. a to je že predmet drug(ačn)e debate.
Ne glede ali je avtor, znan ali neznan jaz berem, tiste avtorje, ki so zelo blizo mojemu razumevanju poezije zato mi je ocenjevanje ne zahvalno, ker s takšnim ravnanjem lahko koga užališ.
Ja Sigi se strinjam, itak, da pesem, kot na vsako umetnost/in na vse ostalo kar nas obdaja gledaš subjektivno, razen, če nisi zen mojster ali superkritik! :)
In Ana, kot je že Sigi napisal tudi jaz se trudim, da ne bi delal razlik samo, če nekako poznaš pogled nekega poeta, se lažje postaviš v njegovo kožo in tudi bolje doživiš pesem. Aja si pa tudi mene navdušila za branje Ihanovih kratkih zgodb! :)
Tudi s tabo Dani se strinjam, če je znano ime in tudi, se tudi pričakuje in si navajen, da je dobro in tudi, če ni tako dobro možgani nekako naredijo dobro! :)
Morem pa še napisati zakaj se mi je sploh porodilo to vprašanje...
Zaddnjič sem preletaval stara dela in naletel na psihograma avtor Yoda ¢PSIHOGRAM¢ avtor Yoda
in me je zanimalo kako bodo ocenjeni sedaj, ko sem nekako uveljavljeno ime na tem portalu (vsaj mislim, da sem :), zato sem spremenil naslov v haikuid in ju objavil...
Sedaj sta obe podčrtani in tudi drugi člani, so jih odlično ocenili...
Zdaj me pa zanima a je prišlo do te spremebe zaradi tega, ker sem že uveljavljen član, zaradi tega, ker sem spremenil neuveljavljen izraz v na tem portalu uveljavljen izraz haikuid, ali so člani glasovali številčneje, ker zaupajo v presojo urednic in je že vsaka podčrtanka bolj kvalitetna...
Upam, da ne bo kdo zameril, samo men je to ful zanimiv :)
Ti, ti poredni Yoda! Se greš brihtne igrice, da bi malo podkuril tetkam urednicam ;-) Ok, šalo na stran.
Kar se tiče zamenjave žarnice v kuhinji idej, sem ti jo jaz podčrtala in zelo prepričana sem, da je prej še nisem prebrala. Kar se druge podčrtanke tiče, ti je nisem jaz podčrtala. Kot veš, smo na portalu štiri urednice - kar pa ne pomeni, da vsaka od nas prav vse prebere in pregleda in sploh, da je vsaka vsak dan prisotna. Da ne bo ugibanj: glede ocen si ne skačemo v lase, ker znamo druga drugi čisto dobro argumentirati vsaka svoje odločitve. Torej je odvisno, na katero naletiš v času uredniškega pregleda ;-)
O ocenjevanju smo že velikokrat ugotovljali in ugotovili, da je nemogoče, da je objektivno, če pač ocenjujejo(mo) različni subjekti, še posebej je to težavno pri umetnosti.
In, naj se spet ponovim (ker si nisem od takrat še nič boljšega izmislila): Pomembna je sled, ki jo pusti pesem.
Yoda, nič nisi še povedal o tem, kako ti prebiraš znane ali neznane avtorje. Me zanima.
Yoda, psihogram si objavil 13. aprila 2009, takrat me še ni bilo na forumu pesem.si, zato haikuida(psihograma) nisem ocenjevala. No vidiš tudi to je eden izmed vzrokov. :)) Si , pa poreden dečko, ni kaj.
hahahahaha, ja, evo! enega sem ti podčrtala jaz, ampak sem vedela, da je že bil gor. Ja, točno zato, ker me beseda psihogram moti ( označuje pač nek graf v psihologiji ...) mi takrat ni potegnila! Brez te označbe pesem bolje deluje. Zato sem jo zdaj podčrtala. In ne, ni se mi dalo brskat po že objavljenem ...
Drgač nisem hotel biti nč poreden, sploh pa ne žleht... Pač me je nekej pičl! :) Aja Lea leta 2009 je blo!
Ana sej napisal: In Ana, kot je že Sigi napisal tudi jaz se trudim, da ne bi delal razlik samo, če nekako poznaš pogled nekega poeta, se lažje postaviš v njegovo kožo in tudi bolje doživiš pesem. Aja si pa tudi mene navdušila za branje Ihanovih kratkih zgodb! :)
Je pa res, da jest poezije razen te na forumu ( pa še to večinoma le izbrane avtorje ) ne berem.
Še 1x se opravičujem, če koga užalil ali kakorkoli drugače prizadel... Moj namen sploh ni bil tak!
Sploh pa ne, da bi nagajal vam urednicam, ker super opravljate čudovito in naporno delo! Odlične ste!
Pesem doživljam (in tudi ocenjujem) vedno kot PESEM. Ne glede na to, kdo jo je napisal. Kot pravi Ana, čeprav nalašč ne pogledam avtorja, v dobri polovici primerov po nekaj verzih vem, kdo jo je napisal. :) Kar je pohvalno za avtorja, večinoma. :))
Meni je čisto vseeno, tudi če pri nas objavi S. Makarovič. Če se mi bo pesem zdela slaba, jo bom tako tudi ocenila. Edina razlika je to, da se bi pri Svetlani začudeno vprašala: No, kako pa to? Odkod si pa to pesem potegnila? - medtem ko se pri avtorju, ki ga sploh ne poznam, ne bi vprašala pač nič. :)
Subjektivni smo vsi, vendar se pri podčrtankah v tolikšni meri držimo kriterijev, da jih lahko brez težav zagovarjamo oz. utemeljimo. Brez skrbi, Dani - k sreči še vedno ločim med dobro pesmijo (ki mi morda sploh ni všeč!!) in med srednjo ali celo malo šepavo pesmijo (ki pa me je z nečim, bogve čim, zelo pritegnila) - in v takem primeru prvo podčrtam, drugo pa dam v svoj izbor. Fina rešitev in možnost, tale Moj izbor, a ne?
Yoda, v tvojem dvojnem primeru pa ne morem komentirati, ker sem pesmi prebrala šele zdaj - ko sem že prebrala forumsko razpravo. :)
Dejstvo pa je, dragi moji, da rastemo VSI (ki to hočemo, seveda!). Tudi uredništvo. S tem se določene reči, hvala bogu, tudi spreminjajo, da ne rečem po računovodsko - revalvirajo. :)