Zdi se mi, da sem se nekje meseca junija vpisal na portal.si in
hitro videl, da je lahko zame eden od stranskih produktov portala
tudi izostrovanje odnosa do prave poezije.
V enem zadnjih "jajcanj" na forumu, sem menda izpostavil dve pesmi
kočjaža.
Danes provociram nedvoumno.
Prava pesem ne nastane tako, da si človek
po kosilu otrebi zobe, spije kavico in reče: "Hop, eno pesem še
napišem, potem pa na sprehod!"
In prične zlagati besede, črke, rime, meša vrstni red, lovi ritem,
zlaga sonete in kuha haikuje...
Čez kakšno uro zaključi, malo se mu še spahuje po pohanih bedercah,
in zadovoljen nad opravljenim pisanjem, na glas prebere frišno
pesem ženi ter gre, kot rečeno, na sprehod.
Tam zunaj, med hojo, ko ne bi rad ničesar več razmišljal, pa kar
naenkrat pričnejo siliti vanj eni stavki, ki jih niti sam ne razume
čisto točno.
Prav tiščijo ga,
jebentiš,
dokler ne vzame beležke in načečka par besed vanjo, da ima
mir.
Brez repa in glave,
brez rim, ritma in
zmešane sintakse
in
potem se najde tam en
še bolj odpičen tip in reče,
hej,
dobra tale.
Pesmica!
Imamo prave in neprave pesmi, ja. Prave pesmi so lahko: Rimane in nerimane.
Neprave pesmi pa so lahko: Rimane in nerimane. :)
In kje je razlika? Samo v tem, ali pesem nekaj je ali ni in seveda tudi v tem, ali je pesem dobra ali slaba.
Uniforme tiščijo. Nekaterih sicer ne. Nekaterim so premajhne, nekaterim pa za vedno prevelike. Seveda so srečnejši tisti, ki jih prerastejo. Ampak, dokler si majhen, je bolje hoditi v šolo, kot ne. No, ne rečem v vojsko. Vojska je samo za nekatere, ki to prenesejo.
Vojska kot šola? Morda, morda. Vojska kot prisila, nikakor! Vojska kot izbira? Samo za nekatere. Zame ne, čeprav sem Lidija (Ker mi Predin ne leži). Kočijaž ja, feldmaršal ne. ;))
Na portalu bi radi ohranili raznolikost izraza. Formo IN prosti verz. Tudi jaz ne prenesem prisiljenih rim in tlačenja morebitnih super prebliskov v forme sonetov, haikujev itd. Ampak, če "rata" in se poklopi, če ideja zasede formo, zakaj pa ne? Tudi na tem portalu imamo mojstre take vrste: Mrož, Bedrač, Kerstin, Tomaž, Brezinbor ... Ne bom več naštevala, da komu ne naredim krivice, (ker bi koga izpustila). Imamo tudi mojstre pesmi v prostem verzu, nekateri izrazito izstopajo, izpostavila bi samo brezno. Nekateri so dobri na oba načina ...
Urednice se trudimo in upoštevamo kvaliteto (in poskušamo pomagati pri nerodnostih, pomanjkljivostih) obeh načinov. Tudi med seboj smo si zelo različne glede na okus. In to je po moje dobro! Zakaj? Predvsem zato, da ne zapademo v uniformnost v smislu poenotenja pesniškeda izraza. Nismo pa vsevedne, vsaka zase sploh ne, še vse skupaj ne, se pa trudimo. Dobro, da imamo s strani članov portala dosti pobud, izzivov, predlogov, pohval, kritik in ne nazadnje tudi provokacij, kor je tale tvoja današnja, Peter!
Tako se lahko učimo in gremo naprej. Nazaj ne.
Sabinca, plesati se da tudi na kašno drugo muziko, na vojaški marš pa ne plešeš, pač pa mehansko premikaš noge. ;) Najlepše je plesati na svojo glasbo, tisto, ki prihaja od znotraj. Izbira je v tvojih rokah, na zunaj diktirano muziko plešeš samo tedaj, ko se sama odločiš, da bi rada pisala v formi. Saj vendar tudi na muziko, ki ti diktira plesati tango, ne boš plesala valčka ali rock'n rolla. Ali pač. No lahko tudi. Izbira je tvoja. Samo na plesišču človek potem izpade smešen, pa še partnerja pohodi. Se pač preseliš v drugo prostor, kjer vrtiš svojo muziko. Na portalu pesem. si imamo obe sobi in štiri urenice smo, ki smo prisotne v obeh. ;) :)
Perorez, ja, točno: Mala parafraza: Tam zunaj, med tekom, ko ne bi rada o ničemer več razmišljala, pa kar naenkrat pričnejo siliti vanjo eni stavki, ki jih niti sama ne razume čisto točno. Prav tiščijo ja, jebenti, (dokler ne pridem domov in direktno na forum vtipkam par besed , da imam mir.)
Jaz tudi ;)
LP, Lidija
PS: Perozez, da ne iščem in brskam po forumu, čas me ("baše"), kateri dve moji pesmi si izpostavil, ne spomnim se, da bi bilo "jajcanje". Ponavadi je bilo konstruktivno. :) Rada imam direktne provokacije!
Hotela sem le opozoriti na kalejdoskop, za katerega imam občutek, da pogosto poskušate spremeniti v formo...
Obožujem vse te avtorje, ki si jih omenila in še mnogo drugih, ki jih tudi jaz ne bom omenjala, da pomotoma ne izpustim koga...
Vem pa še nekaj.. "introfill" je včasih dopuščen v pesmi tudi zaradi dramatičnosti.. doživeto prebrane pesmi znajo imeti večji vpliv s poudarki na podlagi vsebine in ne nujno forme... Kot preobrat v romanu.. preskok.. lik pri plesu.. nekaj, kar izstopa..
Ne vem, morda na napačnem mestu iščem posebnosti, drugačnosti.. ali pa samo dobivam potrditev, da ne spadam v nek okvir.. tule morda v tak okvir..
Ena je bila 1111 Pi, druga pa Lunatično, če se ne motim.
Pa tudi včeraj sem zapazil da se je pojavil en nov avtor na portalu, ki ima objavlejni samo dve pesmi, v tem oziru ravno tako zelo različni . In po moje je tudi ta v prostem verzu veliko boljša.
Načeloma se seveda strinjam s tezo, da so pesmi "zgolj" dobre in slabe, pri tem pa sem veliko bolj naklonjen tistim, ki zaidejo v "dobrost" skozi "spontanost".
Skoraj vedno se izkaže, da je tudi za prosti verz osnova talent, ki sicer brez težav zloži kakršno koli besedilo v to ali ono formo. Zato se mi, ko prebiram prenekatero obrtno imenitno izdelano pesem, pogosto postavi vprašanje o racionalizaciji časa, ker tema pri teh pesmih praviloma ni impulz za zapis. Namreč, ko pride "tisti pritisk", preprosto ni prostora za razmislek, za kakšno formo bi se človek odločil... napišeš. (Razen v izjemnih primerih, ko gre za "profesinlano deformacijo" in nekateri že kuharske recepte spravijo v laški enajsterec :D)
Vsekakor pa znanja o formi niso zanemarljiva, zato meni sonet, napisan leta 2010 (pe še rima se, he, he...) nikoli ne pomeni več, kot dobro vajo...
In da provociram korak naprej:
sodobnih tem ni mogoče stlačiti v forme, ki so bile v slovenščino pripeljane v Čop-Prešernovi navezi. (In če samo pomisliva, draga Lidija, kako sračkal ga je šele France, da so se mu soneti idealno izšli... ;))
Francl bi jo na vašem uredniškem situ bolj slabo odnesel.... :-DDD (Upravičeno!)
hja, kaj čem rečt, Perorez, se absosmrkno in povsem strinjam ...
V dobrobit kočijažinji pa tole: VSE tvoje pesmi, pri katerih je forma forma, so mi zelo všeč.
Forma pravzaprav JE vsebina, ampak je kljub temu ne nadomesti, če mene vprašaš - saj me ne, ampak bom kljub temu zinila, ker pač tako to gre z mano :-D
Perorez in Yoyoba, čisto nič vama ne oporekam. Drži, ampak kljub temu mislim, da se bo forma v enem odseku pesmi.si ohranila. Ker je zabavno! ;)
evo, ena zimska vaj, ne se jezit:
<a href="http://www.pesem.si/article.php?blog_id=11697">Sonetne klamfe ( vaja fonetični "sonet +")</a> avtor <a href="http://www.pesem.si/clani.php?idc=420" title="Več objav tega avtorja">kočijaž</a>
pa še: <a href="http://www.pesem.si/article.php?blog_id=15495&vseo=1">BREZ SMISLA ( vaja za rime, spet)</a> avtor <a href="http://www.pesem.si/clani.php?idc=420" title="Več objav tega avtorja">kočijaž</a>
Aja, Peter, Pi in Lunatična, to je bilo že agusta. Saj sem že takrat razumela. Vaja, vaja, ja. LP, Lidija
in še drugačna vaja: <a href="http://www.pesem.si/article.php?blog_id=11697">Sonetne klamfe ( vaja fonetični "sonet +")</a> avtor <a href="http://www.pesem.si/clani.php?idc=420" title="Več objav tega avtorja">kočijaž</a> ;) L
Linka ne znam odpret, ampak posvetilo se mi je nekaj drugega (kar je mogoče že uresničeno):
Bilo bi mi zelo zanimivo: mislim, da imate urednice portala tu tako rekoč zlato priložnost, da si celovito razdelite (npr. pri vzgojnoizobraževalni noti portala) andragogijo: kočijaž (po mojem mnenju definitivno v nulo) raztura formo, Kerstin morda vsebino baladnih (beri: bolj poetičnih) vsebin - no, pa formo tut, saj nisem mislila ločevati, samo malo brainstormam Zalka bolj satirično, intelektualno, kaj pa vem, kako se uradno reče, ampak na nek način angažirano vsebino, Ana Porenta pa ima po mojem odlične sposobnosti usklajevanja, koordiniranja.
A se vtikam v tuje posle? SEVEDA. Ampak mi je tako zabavno ... In to mislim v zelo konstruktivnem duhu!
A kaj imam jaz od tega? Brezhibno izobrazbo, morda čez nekaj let ...
To maš zdaj. Sam Tomaž, pr teb je drugače. Ti maš Tomaž podobno težave kot yoyoba. Dolg čas. To maš Tomaž. Tu maš Tomaž zdaj izziv. Te maš Tomaž... ne vem Ta maš Tomaž pa reciva, da je šel k maš.
P.s. ker, kolker te poznam. Tomaž, ti res preganajš tam spodaj pod gankom dolg čas, Tomaž z rosnim pirom v rok in buljiš gor, babam pod kikle, al pa dol v vodo, kako se ribe onegajo.
p.p.s. Sem videl zadnjič, ko sem pasiral skozi Vransko, prav počas od auspuh majstra, do gostilne in nazaj, da je v vodi tud kr nekaj podgan. bljak....
Meni so ToMaš, tvoje teme in jezik točno to. Totaln posmeh in ironiziranje (vsekakor upravičeno) vsakršne uniformiranosti, črednosti, itd, ipd,... Zato pri tebi forma pogosto, če ne celo praviloma, izzveni kot samomorilsko orodje. S formo nad formo, če parafraziram Brechta.
Hehe, tistih je pa več, ko v našem grabnu :) Saj res: Čestitam za nagrado. Bom moral enkrat prebrat tvojo knjigo - saj mam čas, da ne bom ostal le pri odlomku iz Goge.
Gank je pa res gank in se od Slovana čez graben vidi, če ne pa prašaj kogarkoli, te bojo že napotili prav, četudi se bom (upam vsaj) v kratkem selil na drugo stran kraja.