Živjo, Mojmir! Ni sonet. Sonet je sestavljen iz dveh kitic po štiri vrstice (kvartine) in dveh kitic po tri vrstice (tercine). Napisan je v laškem enajstercu ali aleksandrinu, torej dvanajstercu. To pomeni da imajo vse vrstice bodisi enajst ali dvanajst zlogov (v slovenščini je bolj pogost enajsterec). In končno je tu še zaporedje rim. Rime v kvartinah so oklepajoče ABBA ABBA v tercinah pa verižne CDC DCD. To pomeni da se v kvartinah rimata prva in zadnja vrstica med sabo in vmesni vrstici med sabo, v tercinah pa se rima vsaka druga vrstica.
Kaj več bo povedal morda še kdo, ali pa dal povezavo, če je bilo o tem že kaj napisanega na forumu.
Sonetov, Mojmir, je več. Literatura nam govori o angleškem, francoskem, italijanskem sonetu ... Nekako so vsi skupaj sestavljeni iz štirinajstih vrstic, ki pa se razlikujejo bodisi po razporeditvi rim bodisi po vsebovanosti števila kvartin (štirivrstičnic), tercin (trivrstičnic) ali celo dvostiha oz. distiha (dvovrstičnic). Italijanskega, menda nam najbližjega, sestavlja naslednja kombinacija: 4 + 4 + 3 + 3. Angleški je sestavljen iz naslednje kombinacije kvartin in distiha: 4 + 4 + 4 + 2. Francoski je enak kot italijanski, le da je razporeditev rim drugačna.
Nikjer nisem namreč zasledil, da govorimo o sonetu takrat, ko imajo vrstice zgolj 11 ali 12 zlogov. Kolikor vem, je lahko zlogov tudi manj – npr. »moški« jamb ima le 10 zlogov za razliko od laškega enajsterca. Gotovo je v takem jambu spisan kak sonet. Popravite me, če se motim, a mislim, da je bistveno, da je raporeditev ritma skozi cel sonet nespremenjena in ni tako zelo odvisna od števila zlogov (??).
Rimanje: čeprav gre v večini primerov za rimanje kot ga navaja Gregor, lahko nekaj sonetov najdemo v drugačnih rimah: npr. ABBA ABBA CCD EED. Nekateri celo prepletajo kvartini (ABAB ABAB … ali ABAB CDCD …). Malo poglej nekaj čudovitih sonetov od kočijaža, MAKIja, modregacveta in videl boš, kakšne so rime.
Sama sem se najbolj navadila na laški (italijanski) enajsterec in se ga kar držim. Pri rimah nisem tako dosledna glede zaporedja. Sicer pa veliko priznanih pesnikov se ne drži strogih pravil, ki so veljala še pred stoletjem. Moti me le, če verz ne teče gladko/enakomerno ampak se stopica menjava.
Jabolko je krasno dopolnil Gregorja, ki je namerno podal samo najosnovnejša dejstva o sonetu, Mojmirju za vpogled v to, kaj sonet sploh je.
Mojmir, priporočam knjigo SONET, ki je izšla pri DZS l. 2004 (zbirka Klasje) za katero je uvodno študijo napisal, sonete izbral in uredil Boris A. Novak. V njej je vse, kar je znanega o sonetu, od zgodovinskega okvira, avtorjev skozi stoletja do raznoterosti pojavnih oblik.
Tudi v delavnicah smo se že nekaj trudili okrog sonetov, kar nekaj avtorjev na našem portalu piše sonete Poleg mene, Makija in modrega cveta še Tomaž Mahkovic, Kerstin, Legy, Valjo, Jabolko, Mrož, gnu, dani bedrač, luna, nemo, pepelka, če naštejem samo nekatere ...
Preberi čimveč sonetov, Mojmir, nato pa čez nekaj časa kakšnega spet ponudi, najbolje v delavnici, kjer ga lahko dodelaš, preden ga boš dokončno objavil. Ta pesniška oblika je formalistično zahtevna in stroga, poleg nekaj predznanja zahteva občutek za stopico in rimo. Korajžno! :)
Zdaj pa še malo vaje. Če bi želel pesem Kdaj spremeniti v sonet, bi bilo treba začeti približno takole:
zares te nisem hotel prizadeti od tebe nisem maral slišat' joka želela si od mene - kaj? otroka! a jaz nič drugega kot seks tam v kleti
Kitica s štirimi verzi, ki jo vidiš zgoraj, je KVARTINA . Za dokončanje soneta rabiš še eno dodatno in še dve TERCINI (kitici s po tremi verzi).
Kaj ko bi poskusil sam naprej? Ali pa kdo od članov? Za osnovo vzemimo Kdaj avtor Mojmir
Torej imamo prvo in drugo kvartino. Manjkata še dve krajši kitici, tercini. Vsebino bo treba malce zgostiti, da bo povedano vse kar želiš. Mojmir, kaj ko bi poskusil, lahko pa potem še kaj popravljamo.
Zares te nisem hotel prizadeti od tebe nisem maral slišat' joka želela si od mene - kaj? otroka! a jaz nič drugega kot seks tam v kleti.
Minil je hitro najin čas v omami; ljubezni ne, spomin na simpatijo sem dal ti le, varljivo čarovnijo. Odšel sem, ti čakala si v osami.
U – U – U – U – U – U U – U – U – U – U – U U – U – U – U – U – U
U – U – U – U – U – U U – U – U – U – U – U U – U – U – U – U – U
Treba pa je omeniti, da se v vsebino nisva spuščali. Za dober sonet verjetno taka klišejska tema ni najbolj hvaležna. Preveč običajna, usoda podobna tisočerim ...
Mojmir, počasi. Nihče te ne sili, da napišeš ti, še najmanj pa da napišeš takoj. Počakajmo, da se opogumi še kdo tretji ... ti pa boš povedal, kako nam je uspeli "vsonetenje" tvoje pesmi. Za uvod v to, da se spoznaš in spoprijateljiš s to pesniško obliko bo že to dovolj.
Le kdaj se vrnil bom v to klet, kjer slišal sem miši pet in svet se je ustavil; ko cvet mladosti s flašo sem zapravil in hrepenenje s fiksom sem utišal?
Zares te nisem hotel prizadeti; od tebe nisem maral slišat' joka. Želela si od mene - kaj? Otroka! A jaz nič drugega kot seks tam v kleti. kočijaž
Minil je hitro najin čas v omami; ljubezni ne, spomin na simpatijo sem dal ti le, varljivo čarovnijo. Odšel sem, ti čakala si v osami.
modri cvet
Sedaj si žena, srečno poročena. Za naju on ne ve, si vsa njegova, za mene dobra druga ni nobena.
Postal sem vaški car, tak, "alko" kova, brez cvenka, srajca z blatom prepojena. Bila je flaša mi ljubezen nova.
kočijaž + Le kdaj se vrnil bom v to klet, kjer slišal sem miši pet in svet se je ustavil; ko cvet mladosti s flašo sem zapravil in hrepenenje s fiksom sem utišal?