Vprašanje št. 3 avtor
Tomaž
Mahkovic
Zakaj je
Vprašanje št. 3 pesem, sem se vprašal ob teh
štirih verzih:
Kje je včeraj / lebdela luna / ko v mojem svetu
/ ni bilo neba? Zakaj to ni zgolj metafizična podmena, na
primer? Ali zgolj retorična domislica? Figura?
Kako ob tako hitro gibljivi tarči, kot je določitev poezije, lahko
rečemo,
to je pesem. Vprašanje:
Kje je včeraj lebdela
luna, ko v mojem svetu ni bilo neba? pa ni pesem in bi ga
lahko ugnezdili v poljuben prozni tekst in si ne bi niti za hip
mislili, da pravzaprav »operiramo« s pesmijo.
Kaj določi pesem za pesem?
Za naš primer sem si odgovoril, da je to pesem zato, ker je kot
pesem
objavljena in kot takšna že
določena, še
predem sem jo začel brati.
Če se vprašujem ob tej pesmi naprej kaj/kdaj je
včeraj,
zakaj
luna lebdi, kaj/kakšen je
moj svet, zakaj
je moj svet
brez neba? Se mi zazdi, da je že minljivi
včeraj brez (lebdeče) lune zgolj preproga, na katero položim svoj
svet brez neba. Ob tem ne morem mimo razširitve neba na klišejsko
krilatico, da je (na primer)
ptica zletela pod nebo in si
s tem odprla možnosti da odpotuje kamorkoli, na vse štiri strani
neba in še vmes v neskončno smeri. Kaj bi šele bilo, če ne bi bilo
neba. Kolikokrat večje možnosti so šele bile (včeraj), ko ni (bilo)
neba!?
Tako pridemo v ta za mene res originalen paradoks – ko nas nebo
omejuje. Kot zvon, ki je poveznjen čez naš svet in v njemu sem
najbrž jaz (sam), samo z lebdečo luno. In tukaj, se mi zdi, se
srečamo z močjo te pesmi, ko nam spregovori o iluzijo neskončnih
možnosti in smeri, ki da jih ponuja širno nebo, ker smo v resnici
ujeti pod njim (osamljeni) in zgolj bleda luna nam dela družbo in
še ta se ne vrti, ne potuje, se ne spreminja v prvi in zadnji
krajec, nič od tega. Zgolj lebdi….
Še včeraj pa sem/smo bili brez te poveznjenosti neba, saj ga v
mojem/našem svetu (še) ni bilo!
Pesem
Vprašanje št. 3 z mojo, ravnokar zapisano
interpretacijo je v drugo postala pesem, saj sem jo interpretiral
kot pesem, ker v resnici kaj drugega niti ne morem, saj je bila kot
pesem že v naprej določena z objavo na pesniškem portalu. Prvič je
torej deklarirana kot pesem, drugič je interpretirana kot pesem in
vmes najbrž zelo velikokrat prebrana in razumljena kot pesem
tolikokrat, kolikokrat je bila prebrana.
Torej ni dvoma.
Vprašanje št. 3 je
pesem.
Naslov… najbrž obstaja tudi pesem
Vprašanje št 1, Vprašanje št.
2. Morda tudi
Vprašanje št. 4 in tako dalje. Zakaj je
to ravno št. 3? Je prvo vprašanje (bilo) pomembnejše od tretjega?
Ali obratno? Ali nič? Ali je naslov samo zato, da ima ta pesem
svoje ime?
Najbrž bi lahko dali kakšen drugačen naslov, a vsebinsko bi vsak
drugačen naslov to pesem usmeril in zoožil v resnično vprašanje o
upesnjenem
naslovu. Saj je na koncu zadnjega verza
vprašaj!
Tako pa ravno naslov
Vprašanje št. 3, izpriča, da v
resnici ne gre za problem vprašanja,
KJE je bila luna, ampak nam paradoks stanja
brez neba, ki je širše od širokega neba, odpira problem
domišljavosti pesniške svobode pesniškega sveta, ki lahko vzpostavi
resničnost lastnega sveta celo z lebdečo luno in stanjem brez neba.
Brez vsakih omejitev torej, ker je neskončno nebo...
omejitev!