Legykons 6 avtor
Legy
Pri uporabi besede
kons v naslovu, se
nikakor ne moremo izogniti Kosovelu, ali če smo določnejši,
Integralom Srečka Kosovela. Bolj kot sama pojava pesnika
(Kosovela), je zame zanimiv čas nastanka njegovih Integralov, torej
dvajseta leta prejšnjega stoletja in hkrati je treba razumeti motiv
Kosovelovih Integralov.
Vse to pa v pesmi Legykons 6 nekako izgine, če gledamo vsebinsko.
Zgolj po formi skuša posnemati »sestavljanko«, ki jo pogosto
razumemo tako, ko
vidimo, ne ko prebiramo Inetgrale.
Vendar pozor! Pri Kosovelu v glavnem ne gre za »sestavljanke«,
temveč za ostre, odsekane verze, ki padajo kot vojaški ukazi,
mehaničnost, ritem strojev, s čimer se skozi formo nakazuje
kritizirana mehaničnost in robotiziranost tekočih trakov, ki so za
večno spremenili/pospešili kapitalizem in proti čemer v svojem
bistvu govorijo (angažirani) Integrali.
V Legykonsu 6 o kakšni kritiki ni sledu, kot rečeno, beseda
kons, ki nas vrže v nek poetični kontekst, pri njemu morda
tega niti noče oziroma se tega ne zaveda. Je zgolj domislica
naslova ciklusa pesmi (zato pri tej številka 6?) in bi zaradi tega
morda bilo koristneje za bralca, če bi bila zapisana nedvoumno, to
kar je želela biti.
Konstrukcija? Konstrukt? Konstalacija?
Kunst? (umetnost?) … ?
Dramaturško v pesmi težko najdemo lok, pač pa prej prej krivino od,
(jaz bi dejal v prispodbi: od) »nesvobode« k »svobodi« in je zato
pesem nekako optimistično naravnana, saj nam ponuja metodo, kako se
izognemo utesnjenosti in zatohlost v uvodi. Tako, da nas pripelje
do ljubkovanja celo (še) nenapisane pesmi, s čimer je seveda še vse
odprto in dopuščeno. Popolna svoboda torej!
Vsekakor pa je precej očitno nakazano, da gre v bistvu za
KONStrukcijo pesmi, sestavljeno iz posameznih haikujev. Vsaj prvi
in drugi haiku sta očitna, drugi malo bolj »svobodni«, kot vsa
pesem, ki očitno teži k temu. Ta odprtosti forme pa hkrati nakazuje
tudi na nevarnost, da ravno zaradi te »svobode«, pesem čisto
razpade… kot razpada forma konstrukcije pesmi same. Prav možno bi
bilo pesem nadaljevati naprej, tudi v vsebinski ne/smisel, ki je
tudi (lahko) posledica popolne svobode.
Tako se pa »vrne" tudi »kritična« ost, tokrat v svojem bistvu
naperjena
proti »svobodi«, kar je nenazadnje precej
aktualno ter razmisleka vredno in če peljemo misel ob tej pesmi
nazaj proti izhodišču, tako vsaj formalno sledi svojemu zgledu,
Integralom. Po vsebini (vzeto primerjalno in tako morda krivično do
Legykons 6), pa je pesem, v primerjavi z Integrali, preveč urejena
ter popeglana znotraj posameznih delov konstrukcije.