Ali lahko od tod napišem pesem
ali lahko poletim skozi gostnino temne gospe
za vsaj nekaj skrivenčenih zvokov
za sinkopiran vdih melodije, ki je nosila moje ime
Ali lahko od tod napišem pesem
ali lahko še sem, še vsaj malo, me je še kaj
znotraj oči in v plasteh hrbtenice, sem še kje
razsuta, zdrobljena v suho zeliščevino za čaj
Ali lahko od tod napišem pesem
kjer so gladke sekire in tiha, mehka kladiva
da se ne vidi odsekana glava, zmaličena kost
grlo, nabreklo kot vlažna kepa prediva
Ali lahko od tod napišem pesem
dosežem še kdaj na dolgi, tanki nitki svoje srce
ali lahko od tod še kdaj za trenutek zasijem
ali bo vse obležalo v drobu temne gospe
Ta temna gospa(žalost, slutnja smrti, strah, negotovost...itd ,kot si jaz razlagam) je v vsakem od nas, a le redki jo znamo iztrgati v pesem s tako odličnim besedjem kot znaš ti, Kerstin. Res si mojstrica.
Lp A
Poslano:
27. 05. 2016 ob 19:15
Spremenjeno:
27. 05. 2016 ob 19:18
Narava in človek se ravnata po določenih vzorcih, ki zagotavljajo
obstoj in razvoj na ljubi z/Zemljici. Nekatere/nekateri pravzorce
občutimo kot linearno progresivne in finalistične, druge/drugi kot
ciklične, ponavljajoče se. PS se v tej pesmi nagiba k dojemanju
dokončnosti stanja pogoltnjenosti.
V pesmi je kot nit tanka meja med
resigniranim tonom retorično zastavljenih vprašanj in dejanskimi
vprašanji, ki iščejo odgovor kot rešitev. Človek moderne dobe – laže kot
pri sebi – opaža ciklične vzorce v naravi: tudi narava pozimi doživlja
svoje stanje pogoltnjenosti v prebavnih globinah »temne gospe«, spomladi
pa seme vzklije na zemljino površje. Ta linearno-ciklični vzorec
je arhetip, ki je izražen že v prvih pisanih zapisih starih civilizacij,
npr. v sumerski mitologiji v soočenju med Inano in Ereškigal, v grški
mitologiji v zgodbi o Demeter in Kori (Perzefoni), v Stari zavezi o Joni
v kitovem trebuhu, v Novi zavezi pa v zgodbi o Jezusu v grobu in
velikonočnem vstajenju.
V tej pesmi mi je še najbližja arhetipska navezava na soočenje med Inano (pesniški subjekt) in Ereškigal (»temna gospa«) v zgodbi o Inaninem spustu v podzemlje. Na neki način Inana tudi res nikoli več ne »zasije« in obleži v »drobu temne gospe«: torej nikoli več v stari obliki/obleki; kar potem zasije, je preobražena oblika Inane. Če arhetipsko vsebino pesmi tolmačim s psihološkega vidika, tako PS kot temna gospa predstavljata osebnost; PS zavestno, a nič več funkcionalno delovanje individuuma, »temna gospa« pa nezavedni del osebnosti, ki golta propadajoče ostanke osebnosti. Temna gospa je res »žalost, slutnja smrti, strah, negotovost«, na kratko rečeno: depresija. Jung depresijo označi pozitivno, saj omogoča posamezniku introspekcijo in možnost prenovljenega začetka: torej vsekakor bodo in so še pesmi, a z novo kvaliteto.
Čestitam za plastično upodobitev temnih občutij, ki slehernika kdaj prevzamejo, pogoltnejo.
Silvana
Čestitke tudi z moje strani!
P.
Hvala za komentarje, tebi, Silvana, pa hvala za poglobljeno analizo pesmi. Temna gospa, katere identiteto si "razkrinkala", me spremlja že tako dolgo, da ne vem, ali brez nje še sploh obstajam; ves čas se dajeva, katera je močnejša, in skoraj natanko pred 3 leti sem začutila, da izgubljam bitko: http://www.pesem.si/a/objava/prikaz/79309/velika_sencna
(Za vse, ki bi morda pomislili, da bo pomagalo, kar sem zapisala v zadnji kitici Velike senčne: ne, ne pomaga.)
Kot si skozi svojo analizo prikazala, gre za nekaj tolikanj pogostega, da se je že zdavnaj spremenilo v arhetip; to mi vzbuja številna psihološka in antropološka vprašanja, ki bodo verjetno še lep čas ostala neodgovorjena.
Lep pozdrav,
Kerstin
Če se taka stanja pojavljajo ne samo v naravi, temveč tudi v človekovi psihi, verjetno res ne gre zgolj za formalen mimetizem, ampak (vsaj do nadaljnjega) temna gospa opravlja določeno funkcijo v psihološki evoluciji. Krut proces, a naravno nujen, da skozi temno osamo prideš do svojega jedra, v rodovitnem črnozemu. LPS.
Goltam ganjenost...
Lepa ( ampak to ni čisto prava beseda...čestitke...tudi to ne čisto pravo....boleča, znana, sijoča v temi... ...mnogim...to bo :)
Majda
Hvala, Majda!
Komentiranje je zaprto!
Napisal/a: Aleksandra Kocmut - Kerstin
Uredniško pregledano.
Ocenjevanje je zaključeno!