O posnemanju, kopiranju in 'originalnosti'

Že dalj časa razmišljam, da bi svoje misli o temi posnemanja malo na širše izpovedal.

Ne samo v luči dogajanja na portalu zadnje čase, temveč širše o tem, kaj to sploh je, zakaj je dobro in zakaj je slabo. To bo morda serija delno povezanih zapisov o mojem pogledu na stvar, ki bo morda podala nekaj zanimivih izhodišč za nadaljnjo debato in razmišljanja. Predvsem pa bi si želel tudi konstruktivnega odziva z vašimi mislimi, spoznanji, saj je tema neznansko široka in se ne dotika zgolj pesnjenja ali umetnosti nasploh!

 

Pa začnimo kar z jedrom problema. Ena bistvenih odlik človeške vrste je sposobnost reševanja zapletenih intelektualnih problemov. To nam gre od rok, ker smo sposobni znanje prenašati na potomce, ga zapisati za kasnejšo uporabo in tudi zapleteno sklepati. Učenje iz skupne zakladnice je torej naša bistvena lastnost. Po drugi strani pa bi radi bili originalni.

Učimo se na več načinov. Prvi način je iz lastnih napak in izkušenj. Drugi način je s posnemanjem drugih, za katere menimo da znajo tisto, česar bi se radi naučili. Tretji (nam povsem lasten in edinstven) pa je z introspekcijo, torej z razmišljanjem in sklepanjem. 

Človek ima v življenju na voljo le malo časa za preizkušanje in delanje napak. Prav tako za razmišljanje. Antični modreci niso bili nič manj sposobni od sodobnih mislecev, le znanja je človeštvu manjkalo v primerjavi z nami. Če bi Evklid poznal sodobno fiziko, bi morda odkril teorijo strun, tako pa je odkril 'le' zakon vzgona, ki ga danes pozna marsikateri otrok v osnovni šoli. Torej večina znanja prehaja v nas 'po hitrem postopku' neposredno iz zakladnice že znanega. Sicer ne bi nikamor napredovali, odkritja enega človeka, četudi največjega med geniji, zbledijo v primerjavi s kolosalno vsebino znanja človeštva. 

Torej je naše početje večinoma samo nekaj, kar so počeli že mnogi pred nami, in počnejo mnogi med nami istočasno. Le tu in tam se posreči stopiti tja, kjer še nihče ni bil 'where no man has gone before'. Znanje, ki se v nas nabere skozi leta, postane del nas kakor organski sestavni del. Za večino tega, kar vemo, pojma nimamo od kje natančno je prišlo in kdo je to prvi odkril. Le zelo drobcen del tega smo odkrili sami (recimo zadnjič sem odkril staro nogavico pod posteljo:)

In zdaj se vprašam: ko pišem pesem, ali moram in ali sploh morem paziti na to, kaj sem jaz odkril sam? Sem sploh kaj odkril sam? Tudi tista nogavica, če napišem 'pod posteljo sem našel strgano nogavico' - je to res nekaj novega?

 

Morda bi preskočil na posnemanje. Pri posnemanju gre za proces, pri katerem se v nas aktivirajo 'empatični nevroni', postavimo se v vlogo nekoga drugega in znotraj podoživljamo, kaj se mu dogaja. Nato poskusimo sami replicirati iste akcije, v pričakovanju enakega učinka. Otroci se s posnemanjem naučijo veliko motorike, na primer. Opazujejo nekoga, ki meče žogo na koš, nato poskusijo še sami - in če je sreča, zadanejo koš.

Posnemamo pa tudi intelektualne aktivnosti. Tu se lahko precej zaplete. Pri posnemanju namreč manjka ena, za tovrstne aktivnosti bistvena, komponenta: razumevanje. Počnemo nekaj, kar se nam zdi da počnejo drugi, čeprav natančno ne vemo kaj in zakaj, tudi vseh podrobnosti ne poznamo - neke vrste brcanje v temo. Richard Feynman je to zelo lepo opisal kot 'Cargo cult science' (ali Znanost tovornega kulta), o tem več tukaj. Posnemamo v pričakovanju rezultatov, ker sami ne vemo kako bi se nečesa lotili. Posnemamo, ko vozimo za nekom po cesti, ker mislimo da gre v našo smer (mi pa ne poznamo natančno poti) in si mislimo "Saj on ve, kje se gre". In se nemalokrat presenečeni pripeljemo v Celje namesto v Kočevje. 

Posnemanje v poeziji je raba elementov iz pesmi, ki so nam všeč, a sami takih ne znamo napisati niti ne poznamo mehanizmov v ozadju, in potem "mečemo besede v kup" v oponašanju tistega in v upanju, da bo vžgalo. 

Povsem druga stvar pa je uporaba prijemov, metod, načinov, vzorcev, za katere vemo, da delujejo in kako delujejo. V to kategorijo sodi vse od naučenega v šoli, na tečajih, iz knjig, iz lastnega študija, ..

Posebna vrsta tega so vplivi, ki se širijo v civilizaciji 'nepisano', skozi kulturo. Osnova in ozadje temu so t.i. Meme, ki podlegajo nenehnemu sofisticiranju in izboljševanju skozi uporabo. Konkretna ilustracija so vici. Ste se že vprašali, kdo je avtor kakšnega zelo dobrega vica? Ni ga, oziroma se vic od ust do ust nenehno spreminja in izboljšuje (vede se podobno kakor evolucija genov - glej Dawkinsa, on je uvedel besedo 'Meme'). Temu lahko rečemo tudi 'vpliv časa', 'umetnostna struja', 'trend' ...

Zakaj sploh uporabljati znanje, vplive, meme..? Zakaj ne delati nekaj totalno svojega? Ker ni smiselno. Nekaj totalno mojega bi bilo "hlump šfrumst marrh zbrjom", in kaj zdaj? Originalno in brezveze. 

Da povzamem.

Delovanje umetnosti (in znanosti! na sploh vse intelektualne sfere) naj bi bilo preko dodane vrednosti. Vzameš, kar so odkrili drugi in to nadgradiš. Kdaj gre za plagiat? Ko prepišeš, brez da bi nadgradil, da bi se kitil z dosežkom. Kdaj gre za posnemanje? Ko počneš nekaj podobnega kot nekdo drug, ker sam nimaš nobene ideje, kaj bi počel sam s sabo. In T.S. Elliot je rekel (večkrat citiram to :) :

"Nezreli poeti posnemajo, zreli poeti kradejo; slabi pesniki popačijo kar vzamejo, dobri pesniki to nadgradijo ali vsaj naredijo iz tega nekaj drugačnega". 

Plagiarizem se zakonsko (nekaj je treba jesti, kajne?) in moralno obsoja (JAZ sem to pogruntal:). Posnemanju se posmehuje(m)o ali ga jemljemo kot razvojno fazo.

Predvsem pa iščimo, kaj je novega, dodanega, kaj je (v pesmi) tisto, kar je avtorjevo? Če najdemo vsaj zrno tega, smo lahko zadovoljni. Če najdemo zaplato, smo odkrili genija.

Zakaj bi se torej sramovali vplivov in rabe tistega, za kar so generacije pred nami trdo delale? Razen samoiluzije, da smo nad vsem in vsemi ker smo mi čisto drugačni, ne vidim nekih inteligentnih odgovorov. Ker drugega kot samoprevara to ni in ne more biti.

 

lp, Matjaž

 

Y

Y

Y

Poslano:
24. 03. 2012 ob 22:12
Spremenjeno:
23. 05. 2013 ob 11:56

Če je kdo prebral zgornji sestavek, je tu - tada - nadaljevanje.

2. del - o podobnosti in novosti

 

V znanosti, ki jo bolje poznam in ki je manj zapletena glede tega, naj bi bila osnovna potreba odkrivanje novega znanja. Seveda se v človeški situaciji tej pridružijo še številne sekundarne (beri slava in bogastvo). Kljub temu že iz osnovne potrebe izhaja podvajanje. Zakaj? Morda zato, ker ustvarjalci ne poznajo že odkritega in izumijo 'toplo vodo'. Morda zato, ker je 'necessity the mother of invention' in ko se pojavi potreba, več ljudi istočasno najde enako rešitev. Znani primeri iz znanosti so npr. Newton/Leibniz sta istočasno odkrila matematično analizo (hudobec Newton je Leibnizu očital plagiarizem in ga zakonsko povsem uničil, čeprav danes vemo, da sta delala neodvisno). Nato delo Churcha in Turinga, ki sta neodvisno postavila temelje računalništva (in kasneje ugotovila, da so povsem enaki - v matematiki so pravilne rešitve vedno enake!). 

Znanstveni članek je 95% referenc na obstoječe znanje in 5% povsem novega. Tam je tudi povsem jasno in ločeno, kaj je kaj.

V umetnosti pa je vse dosti bolj zapleteno. Nihče pravzaprav ne ve, kaj umetnost hoče. Nihče pravzaprav ne ve, kaj umetnost je. Nenehno se otepa 'že videnega', pri tem pa seveda le-to uporablja. Če recimo poenostavim na primer poeta, ki bi se rad izrazil, je njegovna osnovna potreba prenesti svoje emocije in misli skozi pesem proti bralcu. V tem procesu mora nastati nekaj novega, da bi imelo možnost kandidature za presežek. Ni bilo vedno tako: včasih je bila umetnost že početje samo, torej mojstrski proces izdelave. Danes se to manj vrednoti, bolj pomembno je sporočilo in 'svežina'. Nihče pri pisanju ne navaja referenc iz katerih izhaja (ker bi to lahko samo škodilo). Torej, nekaj povsem novega iz nečesa povsem običajnega z uporabo klišejev, ki to niso. V eni pesmi sem napisal 

 

k trepetlikavim vzdihom pridajam

debelo nastlane tančice

in z njimi odkrijem

nova večna spoznanja

 

Normalno, da je nečemu podobno - itak rečemo "To ni pa ničemur podobno!" kadar želimo povedati, da gre za zmazek ;) Gre bolj za to, da je podobno vsemu, da je tako domače, kakor bi prišlo iz bralca od znotraj, a pri tem daje okus svežine, nekega dodatka. Recimo temu nepoetično dodana vrednost. 

 

Res je tudi to, da se mora sodobni poet otepati klišejev, sicer se ga označi za preživetega. Nekdaj je recimo moral, uporabljati klišeje, da ne bi veljal za naivca. Skratka, slediti mora trendu in uporabljati učinkovite meme, da prepriča bralca, da ne gre za stran vržen denar (pardon, čas=denar). 

 

Potem je tu še prepoznavnost. Umetniki želijo pustiti svoj pečat in podijo vse iz svojega teritorija, oziroma večinoma bežijo iz teritorija drugih. Jaz temu interno v sebi rečem 'De Beers sindrom', naravne diamante namreč de Beers lasersko označi, da bi umetno vzdrževal visoko ceno - čeprav so 'umetni' diamanti čedalje cenejši, po kvaliteti enaki ali boljši in niso pod nadzorom :) Torej ta bitka je bitka za kruh in to je pač sekundarni vpliv. Primarno umetnik noče podobnosti da bi povedal nekaj novega. Vendar nekaj novega. 

 

Prepoznavnost se v glavnem gradi s stilom, (hm, morda celo z osebnim slovarjem besed, kajpajazvem). Vendar pa je to samo šara v napoto tistemu, kar naj bi pesem povedala oziroma pričarala. Če je celotna vrednost pesmi le v njenem slogu, potem morda to ni umetnost ampak analogno estetiki, nekaj kar ugaja. Na tem teritoriju je še več gneče (beri komerciala) in .., Skratka pri umetniškem delu po mojem zelo ignorantskem mnenju podobnost ne more igrati vloge (še posebej ne stilska podobnost) saj je tisto, kar nečemu da umetniško vrednost nujno unikat in torej je vsa umetnost skoncentrirana tam, vse ostalo je le sredstvo. Intelektualna sredstva pa so kar se mene tiče 'freeware', oziroma kolikor vem ne podlegajo tržnim principom kopirajtov in patentov.. za zdaj.

 

Torej, če pesem nima umetniške vrednosti - zakaj se jezimo če gre za posnemanje? Se bojimo (če so posnemali nas), da tudi -hmm - naš 'original' morda nima u.v ? Če pa pesem ima umetniško vrednost, si jo potem zaradi stilske podobnosti z nečim svojim kar prilaščamo? Si mislimo - ukradli so mi to, to bi tudi jaz tako povedal, samo nisem (še)?

In zakaj nisi? 

 

Če bi jaz bil 'lastnik' nekega stila in bi nekdo napisal nekaj umetniškega, kar je podobno mojemu - bi si rekel UAU! Glej kaj se da narediti s tem kar se mi mota pod prsti! TO!!

Če bi nekdo napisal nekaj - hm neko 'pesem' - v mojem stilu, bi si rekel 'Uf, še dobro, da jaz znam uporabljat orodja pod prsti, sicer bi se mi dogajalo - to'.

 

 

End of part 2. 

Zastavica

ajda

Poslano:
24. 03. 2012 ob 22:37
Spremenjeno:
15. 06. 2013 ob 23:56

Si se pa razpisal:). Bom jutri bolj pozorno prebrala, si vzela čas. Hotela sem pa povedati le, če se pesniku zgodi strah, da bo razumljeno oz. vsiljena mu misel, da je nekaj preplonkal, da je njegov izdelek plagiat, se bo začela pri njemu rušiti samozavest, oz. vanj naselil strah, če lahko uporabim ta termin in bo začel pozornost usmerjati le v to, kaj pa če je kdo pred mano takšno misel že napisal. Menim, da je potem kajhitro lahko padec v nek začaran krog, volja do ustvarjanja in zagnanost se spodnese in pesnik se zgubi v neki nedorečenosti in lahko se zgodi, da enostavno ne zmore več. No, to so le moja razmišljanja. Za seboj nikoli ne preberem napisanega, zato upam, da sem bila vsaj malo jasna.

Zastavica

Žiga Lovšin - Lothlorien

Poslano:
30. 03. 2012 ob 01:40
Spremenjeno:
23. 05. 2013 ob 11:56

Super članka, Matjaž!

Jaz mislim, da posnemanje mora biti, ker drugače ni napredka, kar si povedal že sam. Na te stvari gledam tudi skozi glasbo - težko je "pogruntati" nekaj novega. Zadnjič smo imeli sekcijsko vajo z bendom, in sem rekel, da bom napisal eno pesem iz Cis dura, in sem zaigral na klavir ter ustvaril podlago akordov. Meni se je zdela fajn, a na prvo polovico si lahko odpel Don't Let The Sun Go Down On Me. Pa sem si mislil: "Ne že spet ..." Kitarist je mirno odvrnil: "Pomembno je, kakšno linijo (za melodijo) narediš na to podlago". Vse je pač že tako zasičeno, da je res težko ustvariti nekaj edinstvenega. Tudi če nečesa še nismo slišali (ali videli), je lahko nekje na drugem koncu sveta nastalo nekaj povsem podobnega. Ljudi je vedno več, število izobraženih se povišuje, tu je še globalizacija itd. Koliko ljudi se je pred 200 ali 500 leti ukvarjalo s književnostjo? Koliko z glasbo? Le peščica. Ali pa morda več, ampak so njihova majhna in nepomembna dela šla v pozabo. Ohranila so se le kvalitetna dela ... Res? Če pogledamo, koliko časa je bil Kosovel pospravljen pod preprogo, bi bil prav lahko še kakšen drug dober literat iz kakršnihkoli-si-že-bodi razlogov za vekomaj utihnjen.

Povzetek zgoraj napisanega: več ljudi - večja izobrazba - več "ustvarjanja" - zasičenost z izdelki. In zdaj hočemo biti unikatni, originalni, sveži?

Sam sem še na poti učenja pisanja poezije (in ustvarjanja glasbe). Moje izkušnje so take, da več kot berem, več imam idej, o čem bi lahko pisal in predvsem kako bi to napisal. Mislim, da se v tem ne razlikujem od drugih. Že Tchaikovsky je izjavil: "Inspiration is a guest who does not like visiting the lazy. It comes to those who call for it." Tako da ja, moramo iskati navdihe, in nikjer drugje kakor v umetnosti sami, v tem, kar so ustvarili že mnogi pred nami. Moramo jih posnemati, da se od njih kaj naučimo. Potem pa lahko pride še tisto nekaj več, kar ni zgolj in samo in le 'nekaj', ampak je nekaj, nekaj takega, kar lahko obstane in za kar lahko rečeš: UAU!

V Sodražici je tradicionalno veliko glasbenikov, predvsem mladih in nadobudnih. Naš krog je tak, da se v le malce spremenjenih zasedbah ukvarja enkrat z rockom, drugič s bluzovskim kantavtorstvom, tretjič z glasbo šestdesetih ter četrtič z jazzom in poskusi latino glasbe. Ko sva s kitaristom (to ni isti kot prej omenjeni) imela debato, kako narediti nekaj novega (a dobrega), je predlagal, da smo preigrali že toliko različnih stvari, da jih lahko zmiksamo skupaj. Rock feeling, jazz harmonije, ritmične latino fore, zvok iz ene zvrsti prenešen v drugo ipd. Popolnoma enako je pri poeziji: vzameš malo od tu, malo od tam, dodaš ščepec tistega pesnika, za obliko si vzameš nekaj klasičnega ... In morda, če imaš srečo, ob tem odkriješ nekaj novega (ali pa si vsaj tako prepričan). Kot da bi sestavljal sliko: potrebuješ okvir oz. obrobne puzzle, nato dodajaš delčke v notranjost: vsebino tistega, česar si se lotil. In od kod so ti delčki? Misliš, da so tvoji, iz tebe. Ampak ne, niso. So iz tistega, kar si se nekje naučil, kar si nekje pobral, kar je že bilo uporabljeno. Vsaj večina teh delčkov je takih. In jih lepo skladaš skupaj. Mogoče, mogoče pa bo kje manjkal delček, ki ga ne najdeš nikjer. In ga še moraš poiskati - ta bo morda čisto tvoj. Ali pa bo delček, ki bo izstopal, ki bo žarel iz slike. Ta ja lahko tvoj, neobrabljen.

Ok, že filozofiram ... bluzim ... ura je 01:00 ... Pa polovico tega si itak povedal že sam smiley

V glavnem je tako, da sam pišem precej pod vplivom tistega, kar berem. Tako oblikovno kot jezikovno. Sonete sem pisal pod vplivom Jesiha, nadaljne stvari pod vplivom Tagoreja, Montaleja, Jimeneza ... Ampak jih nisem 'kopiral'. Izluščil sem stvari, ki so se me dotaknile, v katere sem se lahko vživel, za katere sem čutil, da se v njih lahko najdem. Od vsakega malo. In morda mi je celo uspelo napisati nekaj. Sem pa prebral premalo stvari, da bi to lahko zagotovo vedel cheeky

Kakorkoli že, mimo posnemavanja ne moreš iti. Sicer nimaš znanja. Pa smo spet tam: umetnost - znanje. Koliko je to dvoje povezano? Naša generacija ima na razpolago ogromno znanja, koliko pa ga je imel Homer? Mislim, da je Homer, če ga primerjamo z Evklidom, dosegel relativno več iz približno enakega izhodišča. Sicer je težko primerjati znanost in umetnost (čeprav iz umetnosti vedno delajo znanost laugh), ampak morda je nekaj na tem, da lahko v umetnosti ustvariš z manj znanja nekaj, kar bo vzdržalo kremplje časa in se ne bo razpraskalo v pozabo.

Problem je tudi v tem, da tisto, kar je popularno, ni nujno kvalitetno (ojoj, kako se že meri kvaliteta?). Ali greš v toku s tem in poskušaš biti popularen in s tem misliš, da si pa že dosegel nekaj? To je zagotovo nekaj svežega, si misliš, sicer ljudje tega že ne bi brali (poslušali). Tako narobe! Letos naš letnik organizira brucovanje in ena izmed idej je bila reklama v smislu pesmi. Soorganizatorke so določile sošolko, ki to 'zna' in bo to spisala. In je. Sošolke so bile navdušene nad izdelkom, jaz pa sem si mislil svoje in nisem hotel (takrat) nič pripomniti. Pri 24 letih so skoraj imele za umetniški presežek pesmico, ki jo zna napisati 13-letni fantek, ki se še uči, kaj je to rima. Toliko o tem, kaj ljudje poslušajo in berejo in imajo za sveto, za dobro, za luč resnice. Žal tu ne gre samo za stvari, ki se tičejo umetnosti, ampak to sega na vsa druga področja družbenega življenja.

Tako da ni pametno pobirati stvari kar od vsepovprek. Nekaj (nekaj) pa jih le moramo pobrati, da imamo kaj za raztrositi. In saj veste, kaj nas uči Sveto pismo: "Druga semena pa so padla na dobro zemljo in so dajala sad: eno stoternega, drugo šestdeseternega in spet drugo trideseternega. Kdor ima ušesa, naj posluša!"

Da ne bom predolg, se bom raje kar takoj ustavil in se vzdržal povzetka, sicer bom spet kam zabredel.

Aja, še najpomembnejša stvar: če ti uspe spesniti nekaj, kar se vsaj enega človeka dotakne v eno izmed globljih plasti srca ali duše (ali kot bi anologno rekel Pavček: "Naj se šolska učenost ne dotakne mladih duš samo na površju in še to površno."), si že lahko zadovoljen, da si to napisal. Četudi verjetno ne bo obstalo dlje od zvokov zvonov, ob katerih bodo s tabo zagrebli tudi tvoje pesmi.

lp, Žiga

Zastavica

Y

Y

Poslano:
30. 03. 2012 ob 10:37
Spremenjeno:
12. 05. 2013 ob 15:29

Hvala Lothlorien za prispevek!

ja Sodražica je vedno imela močno glasbeno sekcijo, me veseli da se tradicija nadaljuje :)  

Predvčerajšnjim je na literarni delavnici Gabriela Babnik rekla, da pišemo, kot da še nihče pred nami ni napisal nobene pesmi in da je to največja napaka ... Podobnost znanosti in umetnosti jaz vidim ravno v tem, da se je znanost zgradila na temelju nadgradnje in repliciranja! Umetnost pa tudi, čeprav eksplicitno ne navaja referenc (jih pa zato izbrskajo kritiki;). 

V glasbi je to še bolj izrazito, saj so podobnosti še bolj očitne in je pravzaprav manj manevrskega prostora (pač manj tonov kakor besed), zato je dovoljeno recimo le spremeniti ritem ali harmonije in narediti svojo interpretacijo oziroma verzijo (če te ne tožijo:) In seveda sodobna umetniška glasba tone v atonalnost in stran od klišejev, kar pa pomeni neposlušljivost za veliko večino ljudi.

Se mi zdi, da sodobna pesem ni nujno neberljiva širši publiki, saj se pojavljajo nove tematike o katerih je vredno pisati. In na srečo imamo svoj jezik, ki še širi prostor in daje svojstveno podlago. 

Se strinjam s tvojim zaključkom, da je pesem lahko minljiva in kljub temu še vedno pesem v pravem pomenu. Včasih me tu na portalu pritegnejo ravno take, ki se dotikajo internega dogajanja med nami - ker so gotovo unikatne in manj klišejske. Kaj pomeni to, da napišeš marmorno univerzalno pesem, ki jo nazadnje prebere 50 ljudi na portalu in še 10 drugih?

 

lp, Matjaž

Zastavica

Sara shiney

Poslano:
12. 05. 2013 ob 15:31

... thumbs up, nimam čisto nič za dodati, vse sta povedala ... ;)

lp, sara.

Zastavica

Komentiranje je zaprto!