Zaorali smo v mokro jesen in tukaj so najbolj sočni sadeži minulega
poletja.
Kot ste že opazili, je bila s strani bralcev izbrana
Tista, ki ne šteje
več poletij naše
Black hope.
Uredništvo pa sta najbolj prepričali
Nemo s pesmijo
Mati, in
ajda s svojim
duhovitim
Grrrr haiku:)
-jem.
Med izborom so urednice opazile in omenile tudi sledeče avtorje in
pesmi:
Ki ne
joče avtor
Anja Koretic,
Ravnina avtor
Dani,
TANTADRUJ avtor
DUSANN,
Mama
avtor
indeed in
Smetiščni
korak avtor
sheeba.
Med kratkimi oblikami so bile v ožjem izboru še
Haiku IXX avtor
hobit in
Zrno
toče avtor
mezopotamsky.
Med mladostnimi (avtorji mlajši od 15 let) sta bili izbrani
PRVA
LJUBEZEN avtor
Ananas in
VROČINA avtor
Tristan, med
narečnimi pa
DOMAČI TRAM
avtor
Toja in
U
karoceli. avtor
Serigala.
Obrazložitev
Mati / Nemo
Iz pesmi Mati se lušči trpko spominjanje, vsidrano v telo deklice –
posode, v katero se znova in znova vrača zdaj odrasli duh – in si
nikoli prav ne more razložiti, zakaj podoba roditeljice, ki se je
odpeljala iz mladosti, ne izgine, ampak je pričvrščena na vogal
odraslosti bolj kot, denimo, hiša sama. Simboli in liki iz
pravljic, s katerimi avtorica zariše brezčasnost, so večpomenski in
oživljajo splošno ikonografijo otroškega trpljenja, zapuščenosti,
osame, ki jo pesnica še poudari z bogato metaforiko (
jezički
snega, prisesani na otopele smisle), z željo prvoosebnega
lirskega subjekta, da bi neživo postalo živo (
zrak ne zveni,
noče odgovoriti), in z odvečno prisotnostjo živega, ki je le
vsiljivo, škodoželjno in privoščljivo (
nabasana toaleta
nasmehov, … ki
visi z okenskih polic). Ostrost izpovedi
nepredelane bolečine je z iskanjem bližine v neživem in v begu pred
živim, še posebej človeškim, vseskozi stopnjevana. Jezik pesmi je
bogat, kljub številnim metaforam in preskokom je pesem čvrsta, ne
razpade, do konca ostaja v polju pomenskosti. Sporočilo pesmi, ki
nikakor ni vsiljeno, pač pa prineseno skozi medprostor, skozi
poetičen opis neke individualne izkušnje, je klic k (so)človečnosti
in bližini (od čakanja so
žaluzije na oknu ovenele). Pesem,
ki pusti globoko sled, mimo katere ne moremo – tudi zato, ker se ne
dvigne na neko splošno raven, ki bi utegnila zaiti v patetičnost,
in ne zdrsne v zakodirano individualnost, ki bi zašla v
hermetičnost.
Grrr haiku / Ajda
V tem haikuju se podoba prostora/časa zlije v duhovit odpor do
vsiljivosti okolja v človekovem življenju: ko si pesniški subjekt
želi tišine, ga v rano jutro prebudi drdrajoč sveder. Zanimiv je
tudi notranji odziv, duhovito izražen v zadnjem verzu:
Zračim
kletvice. Grrr haiku uspešno pokaže na možnost svežega izraza v
starodavni kratki obliki japonskega izvora, ne da bi njeno formo
preoblikovali ali celo izmaličili.
Gregor Grešak