1.
Stojiš sam v krogu
kot vedno
z nogami delaš zvezdo
nekdo je za
tabo
Obračaš se
in on s teboj
zaradi njega
on zaradi
sebe
On zaradi sebe
ti zaradi njega
Rabelj
in rabljev
2.
Ne goriš
zaradi sebe ker
se bojiš
zaradi drugih
On te gleda
in ogenj je
ogenj ima
v očeh znamenja
na nebu
In ko se steguje
proti tebi
še vedno
nisi bakla
potem pa
Naenkrat
vse
3.
Ne moreš pozabiti
kako je trdo
na dnu peči
do konca
ne pozabiš
Ko si oglje
ognju nekoga
drugega
in ko čakaš
na Schönberga
da te poljubi
Z zgodovinske razdalje
z nekega drugega
Dimnika
4.
Govoriš
v prah okrog sebe
ni več noge
da bi te zbudila
ne palca
ki le še diha s tabo
Kričiš
v zaman
premikanje misli
ki jenjajo
z mrazom
zadnjega
Potihneš
v belo praznino
odprtih oči
in modro in rdečo
Nič več kot
na palici
1'.
Najprej
si bil sam
in nisi smel
še šepetati
sebi in
drugim
A drugi
so ti šepetali
Tako je šlo
oni tebi
ti pa naprej
vase
in gor
selotejp
Potem si šel
pa ti
Šepetat
2'.
Sam si z njim
ki ga skrbijo
tvoje roke
Čudno gledaš
v koso
a imaš 123
456 789
v glavi
spet 123 456
789
Čudno gledaš
zvoki karoserije
ki jo treš
Have you ever
popped a
bubble wrap?
3'.
Počneš
kot bi
na primer
mazal
s kremo
V solze gledaš
kot volk
kot volk
gledaš
razkosanega
prašiča
Ker še diha
ga lajšaš
z nasmehom
Sam s sabo
z njim
4'.
Golgota si
in žrebaš za
škrlatni
plašč
Si nadeneš
vojno opravo
umiješ noge
zmagaš enkrat
dvakrat
trikrat
Vendar si vedomec
električni sel
in tvoj plašč
nikdar ni bil
tvoj
a sovraštvo
to pride nate
Potihneš
v belo praznino
odprtih oči
in modro in rdečo
Nič več kot
na palici
Poslano:
19. 11. 2015 ob 11:53
Spremenjeno:
19. 11. 2015 ob 11:53
"Ko si oglje
ognju nekoga
drugega,"
vznemirljiva pesem, sonofearth, je možen kakšen namig? Schonberg - kakšna njegova določena skladba? Na palici (bakle, zastave)? Saj ne, da bi bral pesmi skozi "namige", ampak vseeno ....
Drugi sklop z drugačnim oštevilčenjem mi bolj deluje kot samostojna pesem, čeprav v neki povezavi s prvim delom, recimo kot druga pesem istega cikla, kaj misliš?
lp
Franci
Pozdravljeni,
naj vam poskušam odgovoriti na vprašanja. Čutim se dolžnega povedati, da je okvir celotnega pričujočega kratkega cikla zadnji teroristični napad v Parizu z dveh perspektiv: žrtve (1-4) ter rablja (1'-4') Veseli me, da ste izpostavili ravno ta del kitice. "Oglje ognju nekoga drugega" je zanimiv zaradi dveh stvari:
1. Nisi ogenj, si le oglje, a je vseeno biti oglje družbi, ki je netilec "tvojega, vašega" ognja, torej evropski kulturi v najširšem smislu.
2. Si oglje in še to ognju nekoga drugega - ideologiji, ki te iz subjekta, zapisanega svoji kulturi, dela objekt terorizma - številko med njegovimi žrtvami.
Kar se tiče Schönbergove omembe, govorim o označbi njegove glasbe s strani nemških nacionalistov (bržkone zaradi njegovega židovskega porekla in z dvanajstonsko lestvico izrazitega modernističnega načina komponiranja) kot Entartete Kunst (izrojene umetnosti). Tu je Schönberg simbol za celotno judovsko skupnost, ki je bila žrtev genocida v drugi svetovni vojni ter je hkrati skupnost, ki na novi Genocid kulture gleda "z drugega dimnika,"- morda prav tako zaradi "modernizma" izrazne moči in tolerantnosti Zahoda, ki ji terorizem nasprotuje.
Pravzaprav je drugi del parafraza prvega, pojavljajo se podobni motivi (npr. samote, zapostavljenosti) in z zadnjim, ponovljenim delom "nič več kot na palici" naredijo enačaj (pod vprašajem) med "rabljem" in "rabljevim," torej med žrtvijo in teroristom. Pod črto sta navsezadnje oba le oglje ognju, vendar je tu tudi njuna bistvena razlika: eden je oglje ognju svoje kulture, drug pa oglje ognju ideologije prvega (ali kot pravi prva pesem: "On zaradi sebe ,ti zaradi njega.") Na palici pa je mišljeno zelo ekspresivno in direktno, dva človeka na palici (ki jo drži spet nekdo iz ozadja).
Lp
x
Poslano:
20. 11. 2015 ob 15:12
Spremenjeno:
20. 11. 2015 ob 15:13
Hvala za tole izčrpno in navdihujočo osvetlitev tvoje pesmi, tudi sam sem jo bral – na intuitivni ravni – podobno; ob tem velja seveda pripomniti, kar že vemo, da nobena še tako podrobna refleksija (literarna kritika, komentar itd.) ne more nikoli do konca razsvetliti vseh aspektov dobre pesmi (pesmi, kot je tvoja), da vedno nekaj ostane, nekakšen stišan glas ali zvok, nekaj pod površjem teksta, kar se upira racionalni analizi, nek presežek, ki mogoče šele naredi (dobro) poezijo ...
O temi svoje Pesmi na Pariz si bil že sam dovolj izčrpen, zato si bom privoščil bolj osebno razmišljanje: iz vseh teh medijskih poročil so mi v spominu najbolj ostale prav globoko 'osebne' izkušnje udeleženih v pariškem napadu, recimo izjava moškega, ki je pričal o tem, kako presenetljivo miren in zbran je bil obraz enega od napadalcev (»On te gleda / in ogenj je / ogenj ima / v očeh znamenja / na nebu«); ali ženske, ki je govorila o strahotnem občutku osamljenosti, zapuščenosti takoj po napadu (»Kričiš / v zaman / premikanje misli / ki jenjajo / z mrazom / zadnjega«); pa številna pričanja o tem, kako je vse skupaj delovalo neresnično (neresnično – ko simbolni, prikriti »ogenj« neke ideologije postane docela resničen, strahotno žgoč in boleč?).
»in tvoj plašč
nikdar ni bil
tvoj«
Pesem za spomin in za nadaljnji razmislek.
lp
Franci
Komentiranje je zaprto!
Napisal/a: sonofearth
Uredniško pregledano.
Ocenjevanje je zaključeno!