ODSTIRANJA - 2. Kamen: VZOREC

Kocbek vzorec odkrije ponovi
Slovenec spet brata Slovenca mori
Zavoljo vere, oblasti
Zaveso energije še odgrinja budi
Spet Gregorju se k Savici mudi
Da ljudstvu duhovnih sadov obrodi
Razgrne resnico ki kot v žerjavici tli
Čeprav se jo stoletja vseskozi gasi
.

Grega občuti srečo ki ga obdaja
Govorijo mu golobje in ne vrana
Sredi bratomora vedno sledi mu Morana
In ga čaka
Smeje se žrtvovanju stare Bogomile
Gregor še nima moči
Da se proti zunanjim in neznanim silam bori
Svojo ljubezen zataji
Zavoljo dolžnosti in ujetosti v matrici
.

Kamni ki jih drži v rokah
Ga grejejo s svojo frekvenco
Njegova dlan vpija toploto
Vibrirajo stopala
Strah pred cerkvicami odpade
Mnenje drugih ga ne gane
Se združi z mistiko narave
Vesoljstvo mu kot brat postane
Vse kot na magnetni trak posname
Premagan je spomin na krivice
Premagan spomin krivde
Premagan spomin matrice
Razgaljen pred stvarstvom
Kot gol stoji s piščalko
Se z okolico stopi
Tako Kocbek
V hišnem priporu edino svobodo podoživi
.

Postal je pravi partizan
Človek lastne usode
Človek osebne moči
Pravi kristjan
.

Gregor hajko preživi
Od takrat so minila leta
Četudi se jih 400 izgubi
Da se energija končno strni
Spoznanje moči se izvrši
Nič več se kot morilec ne občuti
Bolje pozno kot nikoli
Resnico odkriti samobit utrditi
A koliko jih je da jih ta sreča preseneti
Bogomila staroverka spet pokaže energijo
Kot novela narodu
Gregorju skozi osebno zgodovino
Katarina umre za grehe drugih
Vendar njena moč iz križa vstane
Spremeni se v fiziko narave
Vstane in naprej živi
Vodi išče hrepeni
Katarina Gregorja kot Jezus Pavla dohiti
Razodenejo se mu vse stvari
Ki niso v naši stvarnosti.
——————
(glej opombe in razlago v komentarju)

Bojan Kuk. (pa pika!)

Bojan Kuk. (pa pika!)

Poslano:
17. 10. 2019 ob 11:20
Spremenjeno:
17. 10. 2019 ob 15:09

OPOMBE IN RAZLAGA 2. kamna

.

Kocbek: Iz analize življenja in dela Edvarda Kocbeka se je oblikovala podoba njegove kontroverzne osebnosti, da nobena ideološka stran ni vedela, kam nazorsko sodi, bolj v krščansko ali v socialistično strujo. Eni in drugi so ga občudovali, oboji so ga v nekem trenutku izobčili, na koncu ga noben ni maral in vsi so se ga bali. To se zgodi najbolj ostroumnim. Kocbekova usoda je enaka usodi duhovno “belega človeka”, ki ga svet obožuje, celo časti, obenem pa ga globoko v sebi zaničuje in se ga boji.

Vzorec odkrije ponovi: prenese fabulo Krsta v zgodbo Črne Orhideje.

Zavoljo vere, oblasti: Kocbek v svojem literarnem delu izenači civilno matrico sistema in religiozno matrico kot nesvobodo človeka; obe sta prepleteni tako v Črni orhideji kot v Prešernovem Krstu pri Savici.

“,” (vejica) - ločilo, ki ga avtor uporabi samo izjemoma po pravilih Čompeja (protagonista satire Medicatije Adama ali Veliko besed za malo denarja).

Zaveso energije še odgrinja budi: opis avtorjeve energetske povezanosti s stvarstvom, ki predstavljajo tudi Kocbeku osnovni element prejemanja naravne energije.

Gregorju se k Savici mudi: tragični junak Črne orhideje, ki ga Kocbek pomenljivo postavi na prizorišče Krsta - slapovi so ljudstvu Karnijcev (Karniolcev) sveti kraji čiste energije.

Govorijo mu golobje in ne vrana: v Črni orhideji nad njim letijo divji golobi in je razumel njihov jezik. Vrana - žival ki ima možnost spreminjati obliko, če bi se Grega v sebi spremenil in se prepustil resnici, ki jo je občutil ob Katarini, bi se zgodba s Katarino drugače končala, golobje so na tem mestu le trenutno občutje izlitja resnice in dotik moči, ki se strne v dolgih letih duhovnega dela.

vedno sledi mu Morana in ga čaka: v Črni orhideji se umikajo nemški ofenzivi in smrt jim je nenehno za petami. Najbolj pa se smrt poigrava z Gregorjem, ko mu je naložena usmrtitev Katarine.

stara Bogomila: po avtorjevi interpretaciji Prešernova Bogomila pred spreobrnenjem analoško ustreza Katarini v Črni orhideji.

Kamni ki jih drži v rokah: (Kocbek analoško kot Grega) kamni starovercem predstavljajo tvar, v katero se shrani energija ali tvar iz katere lahko dobimo novo energijo.

Strah pred cerkvicami: sistematična praksa pokristjanjevanja, po kateri staroverske svete kraje na vseh vrhovih prezidajo v cerkve, staroverce pa preganjajo, skladno s cesarjevim odlokom iz V. stoletja.

Premagan je spomin na krivice: transformacija spomina iz prvega kamna.

Kot gol stoji s piščalko: gre za odnos do lastnega telesa in simbol iz obredja starovercev, posredno staroverski pogled na goloto.

V hišnem priporu edino svobodo doživi: Kocbeka je pripor doletel po izidu Črne orhideje. Izoliran človek gre vase in doživi nove duhovne razsežnosti in notranjo svobodo; to izpričuje njegova poezija iz tega obdobja.

Človek lastne usode: notranje in zunanje svoboden.

Človek osebne moči: šamanistični izraz za moč ki dela čudeže.

Gregor hajko preživi: ta vrstica je literarna fikcija avtorja, v kateri nadaljuje fabulo Črne orhideje.

Od takrat so minila leta: analitični čas; avtor razlaga za nazaj.

Četudi se jih 400 izgubi: namiguje na manjko zgodovine ljudstva Karniolcev iz 1. kamna.

Nič več se kot morilec ne počuti: Gregor v Črni orhideji umori svojo nesojeno ljubezen, Katarino, ki je brez sodnega procesa obsojena izdajstva. Od tega dogodka ga spremlja občutek notranje razcepljenosti vse do njegove osebne transformacije 

A koliko jih je da jih ta sreča preseneti: pri Čompeju (satira Medicatije Adama ali Veliko besed za malo denarja) 40 let avtorjevega življenja, pri Mojzesovem ljudstvu 40 let izgubljene celotne generacije v puščavi na 400 let suženjstva v Egiptu.

Bogomila staroverka spet pokaže energijo: Kocbek preko Katarine - kot Prešernove Bogomile - prikaže nepopisljivo energijo izvora.

Katarina umre za grehe drugih: vojaki v Črni orhideji ob ognju se pogovarjajo, da je žrtvovanje krvave daritve v pra-kulturah način samoočiščevanja ali prekrivanja "grehov" oziroma "krivde".

Spremeni se v fiziko narave: nakazuje na staroversko verovanje, da duh po smrti preide v drugo naravno obliko. Nerazumevanje svetih spisov je privedlo do tega, da se prikazuje duša od telesa ločena enota - kar ni res: celo po prikazu v Svetem pismu duh gre skozi nosnice v telo in nastane živi človek, ki so mu grki rekli tudi animus, samostojna bivajoča enota. 

Katarina Gregorja kot Jezus Pavla dohiti: govori o duhovni izkušnji srečanja človeka in duha (t.j. Jezusa po vstajenju). Grega v svoji duhovni izkušnji sreča Katarino in to izkustvo mu odstre nove stvarnosti.

. . .

Nastajajoča zbirka ODSTIRANJA so integracija etnologije, literarne zgodovine, in poezije.

Drugi kamen ODSTIRANJ predstavi dve paralelni analogiji Prešernovega Krsta pri Savici in Kocbekove Črne orhideje: med Bogomilo in Katarino ter med Gregorjem in Kocbekom samim. Avtor ima za svoja literarnozgodovinska izvajanja podlago v upravičenih etnoloških podmenah izročil iz veje Karnijcev (Karnijole) in iz lastnih subjektivnih uvidov, ki jih avtor nevidno vpleta v pripoved.” - Tilen Gregor Urtelj, spremna beseda

Zastavica

abukala

Poslano:
17. 10. 2019 ob 13:27

Govorijo mu golobje in ne vrana

 
Genialno!


Če bi imela kapo na glavi, bi jo dala dol :)

Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
20. 10. 2019 ob 10:39

Zanimivo razmišljanje in navajanje sorodnosti dveh virov, ki pa delujejo tako zapisana bolj kot sinopsis (in ne kot pesem, čeprav se verzi pogosto končajo z rimo - ki največkrat zmoti, ker ni stalna oz. pesem ni zapisana v nobeni od znanih form, videti je, kot bi se slučajno kdaj pa kdaj znašle druga za drugo ..), morda bi lahko poskusil s prostim verzom?

Lp, Ana

Zastavica

Bojan Kuk. (pa pika!)

Poslano:
29. 04. 2020 ob 09:10

Cenjena urednica Ana, hvala za fidbek.

Roko na srce, razen izvirnosti razmišljanja in poskusa sledenja toku zanosa (in the flow) so ta besedila tudi namenoma onkraj nekih pravil (napol iz onostranstva ;) ). So morda kje jezikovno naravnost nedopustna mesta?

Hvala vnaprej ...

Bojan Kuk. (pa pika!)

Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
29. 04. 2020 ob 09:31

No, tega ne bi tako postavila (da so jezikovno nedopustna mesta). Vsebujejo pa na primer pogosto (začetniško) napako, kot je na primer kopičenje rim na i, nenaravni vrstni red besed (postavljanje glagolov ali naslonskih besed na konec verza, zaradi rime) ... Razglej se malo, kako še drugi pišejo, morda boš našel še kak drug način, kako bi ubesedil tematiko, ki te nagovarja.

Lp, Ana

Zastavica

Komentiranje je zaprto!

Bojan Kuk. (pa pika!)
Napisal/a: Bojan Kuk. (pa pika!)

Pesmi

  • 17. 10. 2019 ob 11:18
  • Prebrano 668 krat

Uredniško pregledano.

Ocenjevanje je zaključeno!

  • Število doseženih točk: 69.3
  • Število ocen: 2

Zastavica