Bralci ste za svojo zmagovalko izbrali pesem Endemit - hvala vam!
Uredništvo je na poletnem srečanju v Ljubljani nominiralo in izbralo pesmi pomladi 2019.
Med kratkimi smo nominirali:
Sled, dimitrij
odtenek srebrne, srecok
Zapuščena vas / brahek, triglav
Ti, Žiga Lev
***, Tom Veber
in izbrali
Jutranji obred, Berja Manik, z utemeljitvijo:
Ko zjutraj použiješ usedlino – in z njo prerokbo prejšnjega dne –, je pogled oziroma »razgled« na prihodnost zamegljen, ne pa tudi grenek, mračen ali dokončno zaklenjen. (Hudomušna) prerokba tokrat ni končala v odtoku, temveč se je, preobražena v kavni pečat, udomačila na telesnem zemljevidu, ki ga poslej varuje pred zlimi uroki negotove prihodnosti. Ta očarljiv »kavni« utrinek je, če si izposodimo Shakespearove besede, »iz takih snovi kot sanje«, ki trajajo veliko dlje kot požirek (grenke) kave in prerokba na dnu skodelice. (SaŠ)
Med daljšimi pesmimi smo izpostavili:
Mojstrica, Andrejka
Med četrtkom in petkom, ko svet še spi, Hestija
Srna, igorj
Dlan pomladi, Jošt Š.
Ensamkres, Marko Skok Mezopotamsky
Mojca, boš kar ostala, Pi - Irena p.
Orbis, Pisana_beseda
Zadnja večerja, Zbujena
in izbrali pesem Velika noč, vidzigon, z utemeljitvijo:
To je pesem zrenja v prihajajoči praznik, njegovo sporočilnost, obenem pa je tudi zrenje v človeško osebo, ki se ozira nazaj na svoj lasten križev pot – z drugim očesom hkrati motreč finale, ki se nezgrešljivo približuje. Pesnik prebira znake, da se je njegov pot res zgodil: piše o ženi, ki se je v “sanjah poročila z angelom”, o njunih treh otrocih, “treh stebrih [njegove/njune] biti”. V tej prehojeni poti je vrednost njegovega dela, ki mu v časih samosti in prestreljenosti daje minimalen mir, ko zre naprej v brezno Niča, od koder se poraja in kamor se vrača vse, kar je. Tako pesnik tudi v Kristusu ne prepozna le odrešenika, ampak brata v smrti, tako kot on trpečega in zapuščenega – vsak od svojega sveta. “[G]ledal sem, kar se videti ne sme, zrl sem, kar se gledati ne da,” pravi ... pesem je spogledovanje s preteklim in prihodnjim, a tudi zavest, da je sprava z obojim nemogoča. Preostane le, da se v momentu odprtosti izdihne vse, kar telesu in umu krade mir, in se skuša povrniti ravnotežje. To je možno šele z vrnitvijo v Nič: s smrtjo Pesnika, ljubimca življenja – “zmanjkalo mu je besed”. Vseskozi je pesem svojevrsten pasijon in vztrajen crescendo. V zaključku pa vzklik, ki je tako glasen, da ga golo uho presliši. (LuB)
Med pesmimi v formi so nas najbolj navdušile:
In lužica tam, Aleksandra Kocmut - Kerstin
Slikar in model, matej_krevs
Vstajenjska (glosa), Vega
in izbrali Kje se skriva Nana, mala opica? Mateja Krajnca, z utemeljitvijo:
Udarna družbenokritična pesem, ki s posebno mehkobo udari trdo! Spevnost in melodičnost pesmi je otipljiva in neizogibna kot v vseh pesmih Mateja Krajnca, tematika pa se opira na nedosegljivost ciljev. V družbi, ki je v rokah kapitala neizprosno trda in neobčutljiva, je pevec popevk (v prenesenem pomenu nekdo, ki upa, pa vnaprej ve, da zaman) postavljen v vlogo hrepenečega, ki nemočno opazuje rastoče investicije in bohotenje materialnega sveta okrog sebe, sam pa se v neki neuresničljivi želji lahko tolaži s popevkami, ki so novodobne pravljice. Svetopisemski izrek, da bo vse prodano, še preden bo odrešenik prvič izdan, okrepi neizbežnost in gotovost povedanega. Kje pa je Nana, mala opica? Skriva se, najdimo jo! (LiB)
Med tujejezičnimi pesmimi smo nominirali:
Gravura, Duško Babić
Vodenika, Saraivor
Ty v mojom aute, Regina
Najdublja noć, Tatjana M.
in izbrali zmagovalno Elderspeak, jagodanikacevic, z utemeljitvijo:
Poosebljena tišina, ki napolnjuje omejen prostor, v katerem starec (njegov notranji jaz) čaka na smrt, v zadnjem krogu (Dantejevega) pekla, kjer je mraz in led, ustvarja občutek tesnobe. Življenjske postaje se menjajo v starčevih mislih in se vrtinčijo kot kači, ki sta se razpletli iz prerokove (Hermesove) palice. Ju v tem kontekstu lahko razumemo kot simbol smrti? Doživljanju pesmi pridoda zaznamovan nagovor, tako značilen za komuniciranje s starejšimi ljudmi (uporaba preprostih besed, množine), po katerem pesem nosi tudi naslov. Vse to poudarja stisko in grozo v na videz povsem umirjenem životarjenju oziroma čakanju na smrt. Izjemna pesem, ki s pomočjo tankočutne lirične zgradbe, z vključevanjem mitologije in literarne nanašalnosti, pridobi vsečasovni razpon in postane univerzalna; kot so večni brezsmrtni bogovi in kamenje, tako je tudi agonija človeka, ki se zaveda prihajajočega konca. (AnP)
Med prevodi smo izpostavili Jurov prevod Bezimena avtorice Margarete ter Milena Šelmića Ahilejada avtorice pi- irena p.
Avtoricam in avtorjem nominiranih in izbranih pesmi čestitamo ter želimo še veliko izjemnih del. Na uredniškem sestanku smo bili enotni glede velike pestrosti in kvalitete objav v preteklem letnem času.
Naj vas med poletjem, kjerkoli boste, najde kaka nova pesem, ki nas bo potem ujela v svoje zaznavno miselne občutljive mreže ...
In še novica, ki nas je zelo razveselila: Jagoda Nikačević je privolila v sodelovanje in postala naša nova urednica na Pesem.s!
Jagoda, dobrodošla v uredništvu Pesem.si, prepričani smo, da bo tvoje delo pripomoglo k še boljšemu delovanju našega pesniškega portala in k širokim vezem, ki jih še naprej tkemo s svojim pisanjem, branjem in sobivanjem v poeziji.
Foto: Theophilos Papadopoulos
Čestitke avtorjem za nominirane in izbrane pesmi pomladi 2019. Vsem še v naprej veliko svežega navdiha!
Jošt Š.
Čestitke svima! Dosadašnjim urednicima, novim, nominiranima i izabranima za Pjesmu proljeća.
Komentiranje je zaprto!