Forum

Virtualni večer: Reciklaža

Kulturno-gledališko društvo Reciklaža že nekaj let združuje literarno, gledališko in šahovsko dejavnost, njegovo ime pa je sinonim za večno reciklažo časa in z njim umetniškega ustvarjanja. Začelo se je z ruskim gledališčem (dramatiko Čehova in priredbo basni Ivana Krylova), nadaljevalo z novim vseslovenskim literarnim natečajem, ki se zaključuje z Zletom literarnih zavetnikov ter podelitvijo nove slovenske literarne nagrade: literarni zavetnik/zavetnica ... tu so tudi raznolika šahovska in zgodovinska predavanja pa umetniški Odklopi – skratka: reciklira se, kakor ve, zna (in kolikor mu čas dopušča).
 
Reciklaža - Literarni zavetnik 2018
 
 1 2 3 4 > 

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:04

Lep pozdrav vsem, ki sodelujete in spremljate naše današnje recikliranje s KGD Reciklaža. Za začetek bosta z nami Sara Špelec, ki jo tukaj poznamo kot urednico, sicer pa je tudi predsednica KGD Reciklaža in s Tinetom Dolžanom, ki društvo zastopa, potem pa se nam pridruži še kdo.

Na vaši predstavitveni strani http://www.kgd-reciklaza.org/ pravite:

"Izvirnost se ne skriva v idejah, temveč v njihovi preobleki oziroma reciklaži." in to je izzivalno in hkrati navdihujoče ... vseeno me zanima ozadje izbora tega imena za kulturno gledališko društvo (če seveda obstaja)?


Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:11

Draga Ana, najprej hvala za vabilo na virtualno recikliranje, ki je, kot si izpostavila, povezano tudi s poimenovanjem društva, a še prej Gledališke skupine Reciklaža. Hm, ozadje je predvsem veliko smeha in bolečih trebušnih mišic med gledališkimi vajami na Filozofski fakulteti v LJ, ko smo 2008/2009 ustanavljali rusko gledališče; glede na to, da smo začeli s Čehovom, čigar umetniški izraz ni niti malo domišljav in morda tudi zato tako genialen, sem želela dati gledališču ime, kakršno po mojem mnenju pritiče vsem umetniškim oblikam. Ime, ki je samo navidez nepoetično in celo rahlo grobo, a kljub nepompoznosti skriva bistvo umetniškega izražanja ... Upam, da sem vsaj delno odgovorila.

Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:13

Vse se je torej pričelo z gledališčem. In to v obdobju tvojega študija ruščine, tako da je bil izbor za prvo predstavo Novo življenje (izbor iz Čehova) logičen. Kako si (ste) pripravljali besedilo in predstavo (najbrž niste imeli lastnega odra?) in kakšen je bil odziv publike glede na to, da je bila predstava (tudi naslednja, če se ne motim) v ruščini?

Zastavica

KGD Reciklaža

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:17

Pomanjkanje lastnega odra je bil vedno poseben izziv. To v praksi pomeni, da smo morali vedno načrtovati sceno, ki ji vsaj približno prenosljiva. Drug del je tehnična oprema (ton, luč, ...), ki ni vedno na voljo v dvorani kjer gostuješ. Sčasoma smo uspeli pridobiti ali narediti vsaj osnovno opremo, ki nam sedaj omogoča izvedbo predstav na še tako slabo opremljenem odru.

Tine kot KGD Reciklaža :)

Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:19

Tako je, začelo se je z eno mojih največjih ljubezni sploh - predstavo Novo življenje, ki je združevala svojevrstno bistvo čehovljanskih motivov. Priredba in scenarij je bila moje delo in je, resnici na ljubo, nastalo tudi po sili razmer, natančneje: po manku moških atributov, se pravi igralcev. Tako kot je cenzura ustvarjalce prisilila k ustvarjalnosti, se mi je (morda prav zaradi tega) porodila ideja o dvojniških vlogah - vsak igralec je torej igral dva sorodna lika iz različnih dramskih besedil Čehova. Ne, svojega odra nismo imeli (ne prej in ne pozneje), zato smo gostovali bodisi na Tobačni bodisi kje drugje, predvsem pa smo se vedno imenitno zabavali in trdo delali - in to v ruščini, s slovenskimi nadnapisi (o tehnikalijah morda Tine, če še ne spi :)). Nadaljevanje sledi ...


Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:20
Spremenjeno:
05. 06. 2018 ob 20:21

O, Tine, to zna biti stresno in vir obilice spominov (imaš kakega posebej zanimivega?)

S Prevzetno nevesto ste bili izbrani tudi za Linhartovo srečanje. Več o predstavi sem prebrala na vaši spletni strani, ki je (mimogrede) zelo nazorna in pregledna in - priporočam tudi bralcem: http://www.kgd-reciklaza.org/prevzetna-nevesta/

Letos ste sodelovali tudi pri pripravi in izvedbi recitala izbrank letnih časov s Pesem si, ki smo ga predstavili na srečanju pri Trubarju to soboto. Kakšno se ti / vama zdi mesto poezije v gledališču? Oziroma kaj je pomembno pri postavitvi poezije na oder?

Pripravljate na tem področju kaj novega?

Zastavica

KGD Reciklaža

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:26

Uf, stresa res običajno ni manjkalo. Spominov je veliko, od nabito polne Kie (jaz + Sara + scena in tehnika - sprednji sedež), do vsakoletnega poseganja v Trojiško elektro omarico, itd. Prav težko bi kaj res posebej izpostavil. Glede na pogoje, v katerih delujemo, se je vedno vse dobro in srečno zaključilo. 

Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:26

... imeli smo srečo, da nas je prvič v Cankarjevem domu gledalo zares izbrano občinstvo, ki je bilo nad nami navdušeno (profesorji s FF, predstavniki ruskega veleposlaništva itd.), a to ne pomeni, da smo kadarkoli dosegli zares širok krog - že Čehov ni za vsakogar, kaj šele v ruščini (kljub slovenskim nadnapisom), kaj šele, če nisi prepoznavno ime, kaj šele šele ... Smo pa naredili vtis na osebje v Cankarjevem domu in so nam vrata še nekajkrat na široko odprli - upam, da so še odprta, no. Z obema predstavama (s priredbami Čehova in kasnejšo predstavo, kjer sem priredila basni Krylova), smo nastopili tudi na Linhartovem festivalu ljubiteljskih gledaliških skupin; prvič smo jo odnesli s posebnim priznanjem za prevod (ki je moje delo), Tine za tehniko, drugič pa smo se uvrstili v regijski program in je posebno priznanje za svoje živalsko-človeške vloge prejela kolegiva Lenka Krajnc. No, nastopali smo tudi po gimnazijah, ki imajo v svojem programu ruščino, pa najbrž še kje priložnostno ... Da skrajšam: odzivi so bili dobri, krog pa ozek.

Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:28
Spremenjeno:
05. 06. 2018 ob 20:29

Ampak ne moremo ostati le pri gledališču, zdi se mi, da skoraj ni več umetniškega področja, ki ga ne bi vključevali v svoje projekte. Če se spomnim samo na celodnevna srečanja pri Sveti Trojici, ki jih vsako leto pripravljate ob zaključku literarnega natečaja, smo tam slišali glasbo, bili priča otvoritvam razstav, pa spet gledališču in kulturnim znamenitostim kraja ... zdi se, kot bi delali sestavljanko na neko temo, v katero se prilegajo številna področja umetnosti. Osnova pa je literatura, če se ne motim?

Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:30

Zelo zanimivo vprašanje! Poezija v gledališču me redkokdaj navduši, ker je - kot naša uradna gledališča prepogostokrat - preveč teatralna. Me je pa pred nekaj meseci iskreno navdušil glasbeno-gledališki recital Šalamunovih pesmi Maje Gal Štromar, Jasne Žitnik (in glasbenika, čigar imena se ta trenutek ne morem spomniti) - tako se to dela! Naravno, neizumetničeno, pa vendar globoko, nežno, tudi ironično in zabavno (ne samo zato, ker je šlo za Šalamuna, v vsaki poeziji je mogoče najti takšne in drugačne momente/elemente). Mi sicer nismo profiči, ampak mislim, da smo v našem sobotnem nastopu tudi sami težili k takšnemu nastopu. Nadaljevanje sledi ...

Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:34

Ja, dejansko sem razmišljala o postavitvi/prepletu poezije na odru, ampak dan ima žal samo 24 ur, jaz pa še za trenutne dejavnosti črpam zadnje atome energije in financ ... skratka: zdaj se končno lotevam priredbe Gogoljevega Plašča za enega igralca (in kak dodatek), pri čemer resno razmišljam tudi o kakšnih petih elementih. Osebno imam raje "absolutno" glasbo kot opero, ki zna biti nekoliko izumetničena (in katere sodobna preobleka je muzikal), pa vendar se mi zdi glas najočarljivejši inštrument - če stvari doziraš z "občutkom", lahko tudi iz tega nastane kaj lepega. Moj odgovor bi torej bil: spoštovanje in občutek - to je ključno pri vsaki umetnosti, še posebej pri prenosu različnih umetnosti na oder.

Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:35
Spremenjeno:
05. 06. 2018 ob 20:41

Naj pristavim, da to pristno povezanost s poezijo že imamo, preden se sploh lotimo razmišljanja o umestitvi v nek prostor in osebe, saj smo jih brali skozi leto in izbrali na naših uredniških srečanjih. Potem je sprememba oblike lažja. Tudi to, kako sva na srečanjih, ko smo pripravljali recital, zdrsnili v odmevanje, ponavljanje in prepletanje, se je zgodilo organsko in je to v bistvu zahtevala pesem (več njih).

Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:36
Spremenjeno:
05. 06. 2018 ob 20:44

In potem pride ... šah.

Spomnim se, da je bila svoje čase po poročilih oddaja Šport in šah in da smo takrat vsi vedeli za svetovne velemojstre in celo poznali kako potezo ... in ugibam, zakaj so šah potisnili v ozadje  in  se tudi navdušujem, da ga KGD Reciklaža na zanimive načine reciklira. Kako je prišlo do te ideje in kaj vse počnete v zvezi s šahom?



Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:40

Res je, osnova je vedno literatura, toda vsako leto razpisujemo natečaj na različne žanrske tematike, kar se mi tudi zdi svojevrstna posebnost. Imamo namreč kar nekaj tradicionalnih natečajev "ta velikih", ki sem jim, resnici na ljubo, za odziv sploh več ni treba pretirano truditi, ker imajo tako ali tako na voljo vse velike medije itd. itd. No, v našem primeru še zdaj ni tako, še vedno se je treba za vsako stvar zelo truditi, na začetku pa smo bili na "čisti nuli" - šlo je zgolj za entuziazem, ki ga še vedno nismo izgubili (morda zato, ker nas denar še ni "izpridil" :)). Začeli smo s posodobitvami ruskih klasikov (posodobitev Gogoljevega Plašča Krylovove različice basni Volk in jagnje itd.), pred tremi leti pa sem spoznala, da sponzorstvo ruskih društev ne upravičuje tematske prilagoditve natečaja, zadihala, si oddahnila in se začela lotevati splošnejših tematik. Nadaljevanje sledi ...


Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:42
Spremenjeno:
05. 06. 2018 ob 20:43

Ok, zdaj govoriva že o vašem vsakoletnem literarnem natečaju.


(bomo pa potem še kaj rekli o šahu ;)


Zastavica

Spelecius

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:43

Recikliranje smo začeli in potem (skoraj) sistematično nadaljevali predvsem z zgodovino šaha kot kulturnega fenomena. Velike teme nastanka in razvoja šahovske igre, idej in misli, predavanja o velikih domačih in tujih šahistih (Vidmar, Morphy, Menčikova ...) zanimivosti o Kempelenovem "šahovskem avtomatu" iz časov Marije Terezije, o vedno prisotni temi šaha in norosti ...

Zastavica

Ana Porenta

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:46

Pozdravček, lepo, da si se nam pridružil, Spelecius, predavatelj (sem našla na http://www.kgd-reciklaza.org/predavanja/

...  torej šah kot kulturni fenomen - se da o tem povedati kaj kratkega?


Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:50

Zaključek našega natečaja bo letos že sedmo leto potekal pri Sv. Trojici v Slovenskih goricah, kjer ima društvo sedež. Naša želja je namreč bila ustvariti človeški, vsem prijazen in dostopen dogodek; literarna dela, logično, ovrednotimo in nagradimo, a dogodek je namenjen čisto vsem (pa tudi spremljevalcem) - zamišljen je kot kulturno-turistična predstavitev kraja in okolice, seznanjanju ljudi z novimi kulturnimi, zgodovinskimi in umetniškimi biseri - lani je npr. nastopil vrhunski Bojan Maroševič, koncertriral nam je že tudi izjemni Kontra kvartet (kletzmer) ... Ker pa je bilo treba dogodek oplemenititi s prepoznavnim imenom in simbolnim središčem, je dobil ime Zlet literarnih zavetnikov - literarnega zavetnika, zmagovalca natečaja, ustoličujemo ob Knjižnem kamnu, na katerem so tablice z imeni in podpisi vseh dosedanjih zmagovalcev. V tiskani obliki objavimo samo najboljše po izboru žirije - ki je vsako leto v drugi sestavi -, v el. obliki pa vse prispevke. V žiriji za najboljšo sodobno črtico so letos Breda Smolnikar, Goran Gluvić in Jože Kos Sine.

Zastavica

Sara Špelec

urednica

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:53
Spremenjeno:
05. 06. 2018 ob 20:55

Morda za boljšo predstavo posnetek lanskega ustoličenja:


Tukaj pa seznam dosedanjih literarnih zavetnikov in zavetnic - prva je bila Milena Miklavčič in zadnji Samo Petančič:

http://www.kgd-reciklaza.org/knjizni-kamen/

Zastavica

Spelecius

Poslano:
05. 06. 2018 ob 20:54

Šah je še iz zgodnjesrednjeveških časov metafora za življenjski boj od začetka do konca igre, beri: od rojstva do smrti. Ker je bil pogosto "profaniran" s hazardom (denarni vložki, stave), ga je cerkev od XII. stoletja dalje vneto prepovedovala, v XVI. stoletju pa se je po rojstvu evropskega šaha tako "prijel" in razširil, da so ga igrali tudi duhovniki. Po enem izmed njih se celo imenuje najbolj zapletena otvoritev, ki nastane po premiku kraljevega kmeta za dve polji v prvi potezi - Španska igra ali otvoritev Ruya Lopeza! (Na kratko bo težko ...)

Zastavica

 1 2 3 4 > 

Komentiranje je zaprto!