In zdaj še najtežji izziv (doslej) za najvztrajnejše študente pesniških veščin.
OBLIKA
9 kitic s po 9 verzi, vsak ima 9 zlogov.
Zadnji verz prejšnje kitice je hkrati prvi verz naslednje.
RIME
1. kit. 2. kit. 3. kit. 4. kit. 5. kit. 6. kit. 7. kit. 8. kit. 9. kit.
a b a f a f b f b
b a f a f b f b f
a b a f a f b f b
c d e g h i j k f
a b a f a f b f a
c d e g h i j k f
b a f a f b f b a
c d e g h i j k b
b a f a f b f b a
STRUKTURA
9. kitico sestavljajo zadnji verzi 8.,7.,6.,5.,4.,3. 2. in 1. kitice.
Zadnja kitica se konča s prvim verzom prve kitice.
Začetne črke prvega verza vsake kitice sestavljajo akrostih.
Začetne črke vseh verzov zadnje kitice sestavljajo zrcalni odsev akrostiha.
Akrostih je hkrati tudi naslov akrosonata.
Oblika ne sme omejevati vsebine.
PRIMER
ŽIVLJENJE
Življenje, dar prečudoviti!
Narava, mati, izžareva
semena moč, ko mora vzkliti.
Njen oče, bitje prečastito,
jo prvi znal je oploditi,
ustvaril snov je plemenito.
Srce mu hvalnico prepeva,
ko se življenje čudovito
iz žive matere rojeva.
Iz žive matere rojeva
se plod, ki noče se roditi,
brez lastne volje dozoreva.
Njegova pot se je začela,
na njej življenje mu mineva,
na njej bo iskra dogorela.
Vse živo mora se vrniti
tja, kjer ga je nekoč spočela
vesoljna sila večne biti.
Vesoljna sila večne biti!
Nihče do dna je ne razkrije,
nihče ne more ji uiti.
Uboge vrste iz razvoja
oblik živečih, ki vzljubiti
ne znajo drugih vrst obstoja!
Če en plod drugega ubije,
ne razsvetli temè razkroja
ljubezen, ki jo sonce sije.
Ljubezen, ki jo sonce sije,
do dna ne more presvetliti
noči, ko beli dan ovije,
ko zadnji žarek za obzorje
se brez glasu, nemočen, skrije
in luna brazdo zla zaorje.
Kar še zasliši breg kamniti,
ko ga zalije črno morje,
je zven neslišnih zvezdnih niti.
Je zven neslišnih zvezdnih niti
glasnik iz daljne galaksije,
poslan te kraje odrešiti?
Je glas miru, to, kar oznanja,
mu mora plod zvestó slediti
na ta brezkončna potovanja?
Je res temà, ko se napije
svetlobe dnevne, znameniti,
edini zakon harmonije?
Edini zakon harmonije
nad zvezdni čas resnico seva,
kraljico bedne domišljije.
Prevarana od mesečine,
zavest, jetnica čarovnije,
ostane sužnja zgodovine.
Le slutnja milosti odmeva,
kjer glas vesoljne domovine
neskončni prostor razodeva.
Neskončni prostor razodeva
zaklad, božanske umetnije,
zaman jih to oko prešteva.
Nevredna bitja jih prezrejo,
nesrečna bitja, vredna gneva,
brez milosti, brez njih umrejo.
A temu, ki ta dar užije,
razgrne iluzorno prejo
jasnina črne utopije.
Jasnina črne utopije –
podoba gola tega speva,
te nerazumne ironije:
nemočni plod pripoveduje,
nespameten norost razkrije,
kako neveden obupuje.
Še ko ugasne sij, opeva,
kako ga v tèmi razsvetljuje
edina luč – svetloba dneva.
Edina luč – svetloba dneva,
Jasnina črne utopije,
Neskončni prostor razodeva.
Edini zakon harmonije
Je zven neslišnih zvezdnih niti,
Ljubezen, ki jo sonce sije.
Vesoljna sila večne biti
Iz žive matere rojeva
Življenje, dar prečudoviti.
:)))) ura prehiteva, jaaa
dobro jutro
Poslano:
25. 03. 2018 ob 17:22
Spremenjeno:
25. 03. 2018 ob 17:43
Dober dan, Marija.
Tik preden sem zaspal, se mi je posvetilo: povedati moram, kaj je v tem zlatu. Samo to vem. Podrobnosti pa bom izvedel šele potem, ko se bo kitica zapisala.
Jasnino je v zlato odela,
za njo pa noč srebrno siva
v tišini pesem je zapela.
Meglice so se razpršile,
svetloba v prah je izgorela.
Iz senc so vstale štiri vile,
Dogana, Maja, Vesna, Živa,
in skrivni rek izgovorile,
umetnost gola ga razkriva.
Postalo je napeto, bom kar nadaljeval ... Ne bom več tako resen, da ne bi postala pesem dolgočasna. (To se pri dolgih poemah zelo rado zgodi.) Sicer so pa že omenjene štiri vile precej neresnobne, umetnost pa je gola, kar se vsaj meni zdi moderno in vznemirljivo.
Umetnost gola ga razkriva ....................... bleščeč oblak motri Ljubljano.
Pogledam v razpredelnico rim, za 3. kitico velja shema: a f a e a e f e f
rima e je nova, pojavi se samo v tej kitici in to samo 3x. (Šele med pisanjem jo je določil četrti verz sam: -ele)
rima a: -iva
rima f: - ano
Umetnost gola ga razkriva:
pod Krimom zasejal je hrano
v močvirna tla in šotna tkiva;
iz blata vile so spočele
še prvoselca poželjiva,
prašiče, ribe in čebele
za lačno svakinjo Morano.
In ko so tisoč let preštele,
- bleščeč oblak motri Ljubljano.
Poslano:
26. 03. 2018 ob 10:30
Spremenjeno:
26. 03. 2018 ob 20:14
5. kitica. Še malo realnosti ne bi škodilo. Zlasti tiste, ki se ohranja skozi vekove in je torej brezčasna.
rima f: -ano
rima h: nova, uporabi se samo 3x - svobodna -ataLepota se v zidove skriva ....................... ječi, kot da je vse požgano.
krivična, kruta, a bogata,
si liže pozlačeno rano,
Poslano:
26. 03. 2018 ob 10:54
Spremenjeno:
26. 03. 2018 ob 10:55
Matjaž uživam v tvojem pristopu k pesmi, k nazornemu poudarjanju korakov, ki vodijo k perfekciji in se učiiiim. Vsebinsko bogat in oblikovno popoln akrosonat nastaja.
Vsaj meni bi bilo v veliko veselje, če bi v tvojem nazornem prikazu pridobivanja pesniških veščin še kdo začutil željo, da napiše in objavi pesem v tej zahtevni, a lepi pesniški obliki.
Lep dan ti želim,
Breda
Breda,
bova videla, ali se nama pridruži še kdo ali ne.
Meni pa se v vsakem primeru zdi smiselno pokazati, da je pesnenje tudi delo, ne le užitek. In da obstajajo na svetu delavnice, v katerih je zelo prijetno delati.
Lp Matjaž
urednica
Poslano:
26. 03. 2018 ob 14:01
Spremenjeno:
26. 03. 2018 ob 14:42
Vsaj še jaz se pridružim pri tem delu :)
Že delam, mislim, da nastaja neka morbidna uspavanka. Kot pravi maatjazh, zdaj pesem že vodi mene
Dobrodošla v tej delavnici, Lidija,
še bo veselo!
Lp Matjaž
Poslano:
26. 03. 2018 ob 18:28
Spremenjeno:
26. 03. 2018 ob 20:14
Rad bi preskočil veliko časa (obenem pa ostal čim bolj zunaj časovnih okvirov), hkrati pa pokazal, da ima moje mesto - kot vse drugo - vsaj dva obraza. Da je lepo in grdo, dobro in slabo. Časovni preskok je seveda tvegan, ker bo zapis lahko kaj hitro izpadel prepovršen, zlasti z vidika zgodovinarjev, vendar pa naj zgodba ostane poetična, brez letnic in brez natančnih podatkov. Morda bo hkrati, ko bo govorila o mestu, povedala tudi kaj pomembnejšega o njegovem prebivalcu oziroma njegovem doživljanju. Kajti mesto smo njegovi meščani (kar pa bo predvidoma prišlo bolj do izraza šele v 7. in 8. kitici).
Asfalta reka osivela
(vmes 7 verzov)rima j: nova, uporabi se samo 3x - svobodna: -uje
Asfalta reka osivela
pokriva zemljo prekopano,LJUBLJANA
-akrosonat-
Ljubezen, mokra in iskriva
je v toplih kapljicah žarela,
pod njo je spala plodna njiva,
krog nje so sanjala drevesa,
še tam, kjer svoje bistvo skriva,
so jo objemala telesa.
Vznemirjena je z iskro vnela
kristal soli na dnu očesa,
jasnino je v zlato odela.
Jasnino je v zlato odela,
za njo pa noč srebrno siva
v tišini pesem je zapela.
Meglice so se razpršile,
svetloba v prah je izgorela.
Iz senc so vstale štiri vile,
Dogana, Maja, Vesna, Živa,
in skrivni rek izgovorile,
umetnost gola ga razkriva.
Umetnost gola ga razkriva:
pod Krimom zasejal je hrano
v močvirna tla in šotna tkiva;
iz blata vile so spočele
še prvoselca poželjiva,
prašiče, ribe in čebele
za lačno svakinjo Morano.
In ko so tisoč let preštele,
- bleščeč oblak motrí Ljubljano.
Bleščeč oblak motrí Ljubljano:
od blata mastna in lepljiva
se vgreza v polje razmehčano,
Ljubljančani pa goloriti
si zazidavajo poljano,
pijani in nikoli siti.
Umazance le dež umiva,
ljubezni nočejo častiti,
lepota se v zidove skriva.
Lepota se v zidove skriva,
zaupanje je razprodano,
zatrti strah pod srci biva.
Zavist je zaklenila vrata,
za njimi zver neukrotljiva,
krivična, kruta, a bogata,
si liže pozlačeno rano,
medtem ko njena vest kosmata
ječi, kot da je vse požgano.
Ječi, kot da je vse požgano,
a vendar je Ljubljana bela
postala mestece prostrano:
ob ulicah stoje palače,
krasijo jo sadovi dela.
A če pogledaš jo drugače,
ti bo po nafti zasmrdela,
kot alkoholik od pijače,
asfaltna reka osivela.
Asfaltna reka osivela
pokriva zemljo prekopano,
spod nje je rodnost izpuhtela,
zato pa v spalnicah kraljuje
ljubezen slastna in vesela!
V Ljubljani ni še slajše nuje
kot sladostrastje neugnano,
in kar bilo je temu tuje,
naj bo v pretelost zakopano!
Naj bo v preteklost zakopano,
kar je Ljubljana pretrpela
in blagi čas je skril pred mano,
kako so vrinili v naravo
v davnini že načrtovano
postajo, tržnico, trdnjavo,
kako je srečna zacvetela,
ko pod deročo reko Savo
antično mesto noč je vzela.
Antično mesto noč je vzela,
Naj bo v preteklost zakopano!
Asfaltna reka osivela
Ječi, kot da je vse požgano,
Lepota se v zidove skriva.
Bleščeč oblak motrí Ljubljano,
Umetnost gola ga razkriva;
Jasnino je v zlato odela
Ljubezen, mokra in iskriva.
Bravo, maatjazh!
Res lepo delo si nam predstavil, spoštovani pesnik Matjaž. Poklon tebi in Ljubljani.
S pozdravi,
Breda - koni
Zelo, zelo lep akrosonat pesnik Matjaž!
Ljubljana je lahko ponosna, da je dobila tako odlično pesem.
Nam, ki z navdušenjem sledimo tvojim delavnicam, pa si z razumljivim tolmačenjem v živo predočil nastajanje
pesmi.
Lahko noč ti želim!
Marija
urednica
Poslano:
26. 03. 2018 ob 23:00
Spremenjeno:
26. 03. 2018 ob 23:10
USPAVANKA
Uspavanko mi poješ nemo,
pa vem, da ni utvare raja
in ne, nirvane ne uzremo.
Ne slišimo besed postanih.
Naglas zavpiti še ne smemo,
ne streti psalmov varovanih,
ki panika jih v nas poraja.
Prekladaš me po jamah znanih,
spodbiti glas vse smisle spaja.
Spodbiti glas vse smisle spaja,
je prostor tih, zavit v zlo temo
in duša v grede sna presaja
presnovke misli razdrobljene,
povedi jutra v dan predaja,
nato jih v sveži mrak odene ...
In ker jih s sanjami ne spnemo,
za nas umrejo izgubljene.
Pred zoro, sami, v prazno gremo.
Pred zoro sami v prazno gremo,
saj pot v odmev je vsa zavita;
Ti, jaz, mi vsi se ne povzpnemo
prek skale, ki pogled jo riše,
čeprav ovire vse podremo
in kukamo skoz' dvojne niše,
čeprav se zdi, da čudovita
uspavanka nam more briše.
A tam je senca, v kamen ulita!
A tam je senca, v kamen ulita,
se v njej rojevamo, umremo.
Res, neka sila srborita
postavi se ji v bran. Kar upa,
a tam je v krvi, v Pesmi skrita,
preprazna zmage, polna strupa!
Mi vsi, vojščaki, vanjo zremo,
se bijemo prav do obupa ...
V več kot v bel nič pa ne prispemo.
V več kot v bel nič pa ne prispemo.
Obzorja smisla so zakrita,
ko ta praznina tke poemo.
Medtem pa vsa Vzporednost joka
za vse, ki bistvo kdaj prezremo.
Poglej, tam, blizu: dva otroka,
kako v jasnino še strmita!
Čeprav nabit svet gnije, poka-
Aspekt je to ... brez zla levita.
Aspekt je to?... Brez zla levita?
Ju strah je volka, kače, zmaja.
A ti gredo proč, ko zaspita ....
On, Mali, sanja o oblaku,
ki ga s sladkorno peno pita
in Punčka o čarobnem vlaku -
ta zlat je in nebo - postaja.
Je jasno vsakemu bedaku:
Nedolžne sanje so le vaja.
Nedolžne sanje so le vaja
za vse korake - o, ne spita!
Saj tempelj je za ovce staja-
za vse, ki mislit se bojijo.
Na koncu gnoj postane raja:
oblaki se ji razpustijo,
nebesnih vlakov pa je sita!
Otroku vzameš melodijo,
klecava plitkost, v vero skrita!
Klecava plitkost, v vero skrita,
ki srž pogrošnosti oplaja!
Vsa naša polja valovita
splesnelo žito obtežuje;
požrešna muza, nikdar sita
pa nove besne pesmi snuje
( kot ta je: aja-tut-tut-aja...)
in jih v nagrobnike vgrajuje.
AKROSONAT ji ne pristaja!
Akrosonat ji ne pristaja.
Klecava plitkost, v vero skrita.
Nedolžne sanje so le vaja.
Aspekt je to, le zla levita.
V več kot v bel nič pa ne prispemo.
A tam je senca, v kamen ulita.
Pred zoro sami v prazno gremo.
Spodbiti glas vse smisle spaja.
Uspavanko mi poješ nemo.
Hvala, Lidija, Breda in Marija za pohvalo mojemu akrosonatu. Se mi zdi dobrohotno pretirana, ampak vseeno prija. Še raje bi sicer prebral konstruktivno kritiko, da bi drugič napisal bolje, ampak se nič ne pritožujem.
Lidija, ti si v svoji pesmi seveda brezhibno izpolnila vse oblikovne zahteve in predočila močno vsebino. Zamisel o uspavanki je odlična. Ne vem sicer, zakaj akrosonat po tvoje ne pristaja "požrešni" muzi, ampak o tem bom gotovo še kaj razmišljal. Zaenkrat mislim, da ta forma še najbolj pristaja odi, hvalnici in optimistično naravnanim, konstruktivnim vsebinam. Morda bi se dalo v taki obliki napisati tudi čisto pravo, klasično uspavanko (če ne zaradi drugega, bi otroček zaspal sredi pesmi zaradi njene dolžine in enakomernega ritma, ampak to je šala).
In če sem lahko še malo kritičen in ti zaupam svoje mnenje, v čem bi bil lahko ta akrosonat še boljši, bom povedal tole: mnogokrat se pri akrosonatih ali pa pri sonetnih vencih zgodi, da magistrale sestavijo verzi, ki med sabo vsebinsko niso tako gladko povezani, kot v zgornjih kiticah, ampak ga sestavljajo kot posamezne, individualne, med sabo precej ločene misli. To vem zato, ker se je večkrat zgodilo tudi meni. Ravno zaradi tega sem tovrstne pesmi začel pisati od spodaj navzgor, a je oreh še vedno trd. Seveda se tega ne popravlja (misija Nemogoče), ampak lahko pesnik to težavo mogoče premaga v naslednji poemi.
A kljub temu ima tvoja Uspavanka presežno vrednost. Bravo!
Lp Matjaž
Točno tako, maatjazh ... tudi sama tako mislim: idealno bi bilo, da bi magistrale tekel bolj naravno, blago, kot v normalnem govoru ... Da bi bistvo povedanega takoj sedlo v logiko in dušo bralca, tako brez razglabljanja in dvomov.
Mislim, da bi bilo največji izziv napisati akrosonat kar najpreprostejše, z besedami in stavčnimi zvezami, ki jih ne "vlečeš iz petnih žil" ampak so tako naravne in na mestu kot pač morajo biti ... Gotovo se še lotim tega oreha, hvala za vzpodbudo in pozitiven odziv na prvi poskus, matjaž.
Lp, lidija
Poslano:
31. 03. 2018 ob 10:29
Spremenjeno:
31. 03. 2018 ob 18:11
shema asonanc (podčrtane črke umeščajo oba refrena):
Pozdravljen, Matjaž!
Neumoren in neverjetno ustvarjalen si. Všeč mi je različica akrosonata in lep je tvoj Modri cvet. Ne bom se zagovorila, da ne bi sprejela tudi tega izziva, ampak še vedno se spoznavam z osnovno obliko. Oreh je res trd in prav vesela bom svetovanja, konstruktivne kritike na moj drugi akrosonat
LABODNICA
Lahko je tebi, pesem mila,
glasnica moje poezije,
ki vame si se naselila
kot nekaj, kar me zapeljuje,
ki nad menoj kot močna sila
nenehno bdi, mi poveljuje
in pred nikomer nič ne skrije,
ker noče, da kdo zamegljuje
ahatne barve fantazije.
Ahatne barve fantazije
skrivaj bi rada v verze zlila,
saj misel sama ne razkrije
lepot sveta, resnične slike,
predstav meglene teorije
z motivi razpoznavne klike.
Vse, kar si v pesem kdaj zarila,
z značilno držo za velike,
bahavo s čuti si ovila.
Bahavo s čuti si ovila
te lepe barve vznemirljive
v imenu luksuznega stila.
Pastelnih nisi mogla skriti,
saj z nežnostjo si jih oblila.
Zdaj verzi tvoji so opiti,
besede v njih so ulovljive
kot zlate misli trdnih niti.
Od nekdaj so neuničljive.
Od nekdaj so neuničljive,
vzdržljivost jim je dobra vila,
nikoli niso prepirljive.
Ko znajdejo se sredi speva,
slavijo skladnosti iskrive.
Tih ton jim čutenja veleva.
Še glas srca bi umirila
z besedo složno, ki odmeva.
Detajli so del besedila.
Detajli so del besedila.
S pripevom so speljani v zalive,
v zavetja, kjer so se kalila.
S pogledom treznim na življenje
nikoli ne bi pozabila,
da tudi pesem je trpljenje
in da besede preverljive
so kot robato govorjenje,
navkljub težavam pa vzdržljive.
Navkljub težavam pa vzdržljive,
ker v njih se upanje razvije
in vedno so nepremagljive.
Ko v nepopisane vrstice
hitijo misli darežljive,
navdih zazna ljubeče klice,
naj v verze svoja čustva zlije,
da s stihi prve polovice
izvedle bi del simfonije.
Izvedle bi del simfonije
ubrane pesmi neminljive,
ki nam ostane, z nami pije
razkošje čudežne dvojine
brez negativne ironije
glede oblike in vsebine.
In ko se v zgodbe zamerljive,
v njih pesnjenje, nemoč urine,
celota išče zloge pomenljive.
Celota išče zloge pomenljive,
z naglasom pravim jih ovije,
zaznane in oprijemljive.
Besedne zveze spet premika
in ko so končno sprejemljive,
se rima vedno bolj zatika.
Ostaja brez pomena in ne sije,
nasmeh neba se ji izmika,
aprilsko pesem v molk zavije.
Lahko je tebi, pesem mila.
Ahatne barve fantazije
Bahavo s čuti si ovila.
Od nekdaj so neuničljive,
Detajli so del besedila,
Navkljub težavam pa vzdržljive,
Izvedle bi del simfonije.
Celota išče zloge pomenljive,
Aprilsko pesem v molk zavije.
Z lepimi pozdravi,
Breda
se mi zdi kot nekakšen osamelec sredi lepo medsebojno povezanih verzov (zlasti v zadnji kitici) in začutim ga, kot da bi me spotaknil pri siceršnjem tekočem branju.
Drugače pa mi je pesem zelo všeč in jo pri sebi uvrščam v tvoj cikel razmišljujoče poezije.
... in prav neverjetno je, da tolikšnih spodrsljajev nisem zaznala kljub večkratnemu branju in spreminjanju pesmi;
Zahvaljujem se ti za hiter odziv in konstruktivno kritiko; pomanjkljivosti je kar nekaj in času je treba dati čas.
Lepo praznovanje ti želim !
Breda
Normalno je, da v tako dolgi in zahtevni poemi avtor kaj spregleda. Jaz sem na primer danes pri Modrem cvetu spregledal, da sem isto besedo na koncih verzov uporabil kar 4x v dveh kiticah in me je Nadja (moja druga polovica) na to opozorila že potem, ko je bila pesem objavljena v delavnici. Več oči pač več vidi, zato so delavnice odlična pogruntavščina in zelo škoda je, da se na tem spletišču tega zaveda tako malo avtorjev. Spomnim se nekega portala, na katerem smo pred leti v delavnicah delali skoraj več kot na glavnem objavnem prostoru in bilo je super. Bile so tudi bolje organizirane (lepše pospravljene) kot je tale naša tu, a to je razumljivo, saj se lahko - na žalost - v desetletju in več preglednost počasi izgubi.
Lp M.
Komentiranje je zaprto!