Forum

Čeveljčki (otroška)

Pozdravljene pesnice in pesniki,

 

Prosil bi vas za kakšne ideje, predloge glede te otroške pesmi. Meni se zdi, da bi bil ritem lahko pestrejši in ne tako monoton.

 

Čeveljčki so samevali,

odprtih ust so zevali,

pred vrati zdolgočaseni in sami

niso služili gospodu

niti dami,

so se odločili,

da odidejo na pot,

zapustijo že

ta poznani kot,

so vrgli se v vrečo,

da preizkusijo to srečo,

smeti so odpeljali,

z njimi še čeveljce

drugam poslali,

naenkrat so se znašli na smetišču,

med raznobarvnimi rečmi

kot bili na ogromnem bi igrišču,

tam so srečali čevlje

raznih velikosti,

vseh starosti,

prijateljev so imeli tam zadosti,

odprtih ust so jezik svoj vrteli,

vezalke svoje veselo so vihteli,

jezik tak so vsi poznali,

ga dobro razumeli. 

 

Peter Rangus

Poslano:
16. 05. 2017 ob 14:49

Čao Salke,

ko zagledam, kako se prešerno smejiš, ti nimam kej drugega kot z veseljem pomagat... :)

Jaz ne vem če v pesništvu obstajajo sploh še kakšna pravila, če pa že obstajajo, pa velikokrat ni nič narobe če se jih prekrši... :) Vsaj tako je moje laično dojemanje.

Zdaj ritem je običajno dojet kot ponavljanje neke enote. Pri valčku recimo klasični 1,2,3 se skoz ponavlja. Pri oživljanju (nujna medicinska pomoč) je menda pravilne ritem masaže srca enak kot pri komadu Stayin alive od Bee Geesov( :P ).

Zdej če govorimo pri pesništvu; jaz sem sigurn, da obstajajo modernejše definicije ritma etc... Ampak tudi pri pesništvu je ritem sestavljen iz manjših enot, ki se v določenem zaporedju ponavljajo. Včasih (antični pisci) so ritem bazirali na dolgi in kratkih zlogih. Če se prav razumem je šlo okvirno za to, koliko sooglasnikov je dodanih k samoglasniku. Več sooglasnikov je bil daljši zlog, manj je bil krajši. Tako so oni ritem tvorili iz različnih sekvenc teh zlogov.

Danes je zlog sestavljen iz samoglasnika in pripadajočih soglasnikov. Včasih je lahko zlog baziran tudi okoli črke r ali v ( smrt, vhod ). Nekateri avtorji na tem portalu je bil večkrat izpostavljen Boris A Novak, navajajo, da je tudi v, kot samostojna beseda, samostojen zlog.

v uti - je tako po njegovo sestavljeno iz treh zlogov. Spet drugi ( med katere sodi "vražja" (hahaha) Lidija) menijo, da sta to zgolj dva zloga.

Te zloge pesniki, ko tvorimo besede, stavke, stihe etc... zlagamo v stopice. Stopica je osnovna zgradba ritma. Nekako tako kot je atom osnovni gradnik vsega ( ni najmanjši, je pa osnovni... ). Zdej stopice poznamo dvozložne in trozložne. 

Različne stopice imaš prikazane tu : https://sl.wikipedia.org/wiki/Stopica

Kot vidiš so stopice zgrajene iz kombinacij nepoudarjenih in poudarjenih zlogov. Poudarjen zlog označimo s pomišljajem (-), nepoudarjen pa s črko u (U).

Kako prepoznati kaj je poudarjen in kaj nepoudarjen zlog... Najlažje je če avtomatsko slišiš. Če tega ne slišiš se je pa treba malo potrudit. Predlagam ti da prebereš besedo na več možnih načinov in poizkusiš določit kje se poudarki. Recimo beseda jezero:

navadno je naglašena :

tako "- u u" oz. "- u -" odvisno od ritma v pesmi.

beseda jezèro 

pa je naglašena v sredini. Gre za manj pogost način izgovorjave.

shema jo prikaže tako: "u - u"

Ko si določimo nek ritem, ga potem stalno ponavljamo. Nekatere pesmi, ga vmes pretrgajo. To se mi zdi, da se danes dostikrat dogaja, ampak se mi pa osebno zdi pomembno, da se ritem pretrga z določenim namenom. Recimo, da se poudari besedo.

Primer: "Ljubil sem zemljo, veselje, a najbolj -- svojo Natašo"

- u u - u u - u u - u /- u u - u

Recimo uzamem ven iz ritma en nepoudarjen zlog, da se bralec malo ustavi preden prebere pomembnejši del. To je zgolj eden primer, da boš razumel moj point.

Če pa se gremo klasično poezijo, pa pomojem ne bo tisti, ki bo pri njej začel naredil nič narobe, je pa treba določit kaj bomo ponavljali v svojem ritmu.

Najpogosteje se recimo ponavlja sekvenca nepoudarjen poudarjen zlog (oz.vice versa ):

Vrba srečna draga vas domača ( - u - u - u - u - u ) - ponavlja se "- u"

oz. dva nepoudarjena in en poudarjen 

Od nekdaj lepe so Ljubljanke slovele ( u - u u - u u - u u - u ) - ponavlja se "u - u"

lepe se pri tem naglasi na zadnjem eju.

To so stopice, ki se ponavljajo. Imaš pa včasih, več različnih stopic, ki se ponavljajo v določenem zaporedju. (malo bolj zakomplicirano)

Noč trudna molči, nezamudna beži / u - u / u - u / u - u / u -

čez mestni trg luna sanjava / u - u / u - u / u - u

V tem primeru je amfibrahu v prvi vrstici dodan še jamb.

Two road diverged in a yellow wood / u - u - u - u u -

To je pesem od Frosta The road not taken. Tukaj je pa ritem že kar dosti bolj kompleksen. Pri Prešernu pa pri Ketteju se je prej videlo da je vsak verz metrično konstanten. Ali je šlo za kombinacijo nepoudarjen poudarjen ali pa dveh nepoudarjenih ter enega poudarjenega. 

Tukaj pa imamo najprej polovični takt, potlej pa tričetrtinski, v glasbenem žargonu :) u - u - u - // u u - 

Tako kot pri moji Nataši, ko je tudi zmanjkal en zlog. To so bolj moderni, bolj kompleksni pristopi ampak vseeno moraš imeti neko osnovo, ki jo potem ponavljaš, da govorimo o ritmu. 

No to je bil zeloooooooo dolg uvod  v to kar sem hotel povedat. Ti take osnove pri tej pesmi nimaš. Ritmična shema celotne pesmi je sledeča: 

- u - - u - u -

u - u - u - u -

u - u - u - u - u - u

- u - u - - u u - u 

- u - u

- u - u - u

- u - u - u -

- u - u -

- u - u -

u - u u - u

- u u - u u - - u

u - u - u - u

- u u - u u

u - u - u

u - u - u - u - u - u

u - u - u - u -

- u - u u - u - u - u

- u - u u - u

- u - u - u

- u - u

u - u u - u - u - u - u

u - u - u - u - u - u

u - u - u u - u - u - u

- u - u - u - u

u - u - u - u


To stalno preskakovanje mene osebno moti. ( še enkrat gre za osebno videnje, ki se razlikuje od posameznika do posameznika. )

Pomojem bi si moral zadati neko ritmično osnovo, tako kot imaš pri "odprtih ust so zevali"

u - u - u - u -

to je klasični jamb. Primer kako bi začel:


So čeveljčki samevali

odprtih ust so zevali

pred vrati zdolgočaseni

gospodu niso služili...


To ti razlagam seveda zgolj iz ritmičnega vidika. Druga stvar so rime, vsebina etc.


Ali morajo biti verzi vsi enako dolgi ( kar se tiče zlogov)? Odvisno od pesmi. Ti si si zastavil da niso, pa pomojem ni nič narobe.

Recimo lahko tudi tako:


So čeveljčki samevali

odprtih ust so zevali

pred vrati zdolgočaseni in sami

niso služili gospodu niti dami.


ker se sami zaključi na nepoudarjen zlog ( ženska rima ), je potrebno v kolikor hočemo nek tok ritma nadaljevat začeti s poudarjenim zlogom. "Gospod" se začne z nepoudarjenim, zato zamenjamo vrstni red besed, in damo na prvo mesto besedo "niso". Lahko bi pa se odločil in rekel, da boš vsak prvi zlog imel nepoudarjen pa bi šlo tako:

So čeveljčki samevali

odprtih ust so zevali

pred vrati zdolgočaseni in sami

gospodu niso služili ne dami.


Malo drugače pa nič zato, gre tudi tako.


ZAKLJUČNI POINT, preden zaspiš na tipkovnici: Zadaj si neko ritmično shemo in ji sledi. Lahko je tudi zelo kompleksna ( čeprav je za otroško pesmico po moje boljše če je preprosta in ponavljajoča ), ampak si jo zadaj in ponavljaj. V kolikor pa jo že kje prekineš pa jo prekini z razlogom ( pri otroški pesmici mogoče to če narediš, naredi na koncu ...) :)

In še enkrat več to je zgolj moje mnenje, kolikor sem se sam malo poučil prek neta in seveda tu od drugih...

Zastavica

salke

Poslano:
16. 05. 2017 ob 15:08

Živjo Peter,


Hvala ti za izčrpen in poučen odgovor. Zdaj bi bilo fino to spraviti na papir ali zaigrati na računalnik.


Lep pozdrav,

Salke

Zastavica

triglav

Poslano:
17. 05. 2017 ob 08:20
Spremenjeno:
17. 05. 2017 ob 08:22

Salke, moj poizkus ( ki pa ni idealen, to te opozarjam, ker tudi meni ne grejo prav dobro ti ritmi in jambi itd ... :))))

u-u-u-u-


kar pa seveda izvrstno obvlada Lidija 


in seveda še nekateri spoštovani člani, ki objavljajo to vrstno poezijo 

( ki jo nadvse spoštujem in si samo želim, da bi bila dosegljiva tudi meni ) !!!


No takole, mogoče malo za v pomoč in s poudarkom, da se vsebina ne izgubi:


V kotu so čeveljci samevali

odprtih ust močno so zevali,

pred vrati zdolgočaseni in sami

služili niso gospodu ne dami.


Nekega dne so za pot se odločili

iz znanega se kota namenili,

na glavo vrgli so se v veliko vrečo

da poizkusijo potovalno srečo.


Znašli so se na smetišču

na ogromnem pisanem igrišču,

tu prijateljev imeli so zadosti

čevljev vseh velikosti in starosti.


Odprtih ust jezike so vrteli

ni bilo mogoče, da bi obnemeli,

saj jezik ta so vsi poznali

ga razumeli in občudovali.


Evo Salke, želim ti še dobrih predlogov, saj si jih pesem zasluži, da bo na koncu sijala, kot je treba

Zastavica

salke

Poslano:
17. 05. 2017 ob 08:48

Hvala Triglav, odličen je tvoj predlog, ga bom kar uporabil, če dovoliš.


Lep dan,


Lp

Salke

Zastavica

triglav

Poslano:
17. 05. 2017 ob 08:51

Seveda, pesem je tvoja


ampak, poprosi Lidijo za pomoč, ker so potrebni popravki!


vse dobro ti želim

Zastavica

Peter Rangus

Poslano:
18. 05. 2017 ob 13:46

Trpeli čeveljci so dolgočasje.

Vsak zehal med vezalkami naglas je. 

Pred vrati zdolgočaseni in sami

gospodu niso služili ne dami.


Na pot oditi so se odločili

iz znanega se kota namenili,

na glavo vrgli se v veliko vrečo

so da poizkusijo si najti  srečo.


Končali potovanje na smetišču

so na ogromnem pisanem igrišču,

prijateljev tu našli so zadosti, (tu moram opozoriti, da se zadosti pa starosti najbolj ne rimata. Nič narobe. )

vseh velikosti, stilov in starosti.


Odprtih ust jezike so vrteli

kot, da nikdar ne bodo obnemeli,

saj jezik obuval so vsi poznali

ga razumeli in občudovali.


No to je zdaj totalno metrično urejeno. Nisem vsebine nič spreminjal, samo malo sem premetal. 

u - u - u - u - u - u // to je sedaj ritmična zgradba tvoje pesmi. Torej imaš enajsterce sestavljene iz jambov ter amfibraha na koncu. 

Zastavica

salke

Poslano:
18. 05. 2017 ob 14:16

Hvala Peter. Ja, je drugače in boljše. 

Lp, Salke

Zastavica

gorskijavor

Poslano:
18. 05. 2017 ob 14:41

Super je

Zastavica

Peter Rangus

Poslano:
18. 05. 2017 ob 14:44

Lahko pa za vajo probaš spremenit v drugačen ritem.

recimo v:

u - u u - u u - u u - u

Zastavica

Komentiranje je zaprto!